Oleh MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM
IMPIAN Siti Aida Mohd. Salleh untuk mengerjakan umrah buat kali
pertama bersama keluarga- nya musnah kerana ditipu sebuah agensi
pelancongan.
Ketika ditemui baru- baru ini, Siti Aida memberitahu, sepatutnya dia
bersama ibu dan abangnya mengerjakan umrah pada 16 Jun lalu.
Namun, agensi pelancongan terbabit sering menunda tarikh penerbangan. Dia merupakan antara kira-kira 1,200 bakal jemaah umrah dari seluruh
negara yang tertipu dengan kerugian dianggarkan kira-kira RM4.8 juta.
Apa yang lebih malang, wang mereka turut lesap. Beroperasi di Wangsa Maju, Kuala Lumpur, syarikat itu gagal
menguruskan penerbangan jemaah umrah pada Jun tahun ini walau- pun
bayaran penuh sebanyak RM3,999 dibuat oleh setiap bakal jemaah sejak
2012.
Menurut seorang perunding kumpulan jemaah yang dilantik agensi itu,
Qurratul ‘Ain Hasman, dia dan 54 jemaah lain hanya menyedari ditipu
selepas jemaah yang dijadual berlepas pada Jun tahun ini terkandas atas
alasan masalah dana dan visa.
“Pada mulanya saya dimaklumkan wakil agensi, terdapat masalah
berkaitan dana tidak mencukupi yang seharusnya dibiayai syarikat
korporat bagi menanggung RM1,500 setiap jemaah daripada harga sebenar
pakej umrah iaitu RM5,500,” katanya.
Cek tendang
Namun, sebaik sahaja ke pejabat agensi itu, ia ditutup dengan notis
yang tertera ‘premis ditutup sementara’. Usaha menghubungi wakil agensi
turut gagal. Wanita ini mendakwa, kira-kira 1,200 bakal jemaah termasuk di Sabah
dan Sarawak yang mengambil pakej umrah agensi itu turut gagal menunaikan
umrah mereka.
Qurratul memberitahu, pada 7 Jun lalu, pegawai agensi itu menawarkan
dua pilihan sama ada meneruskan penerbangan yang dijanjikan pada Ogos
dan September lepas atau mengambil wang yang dibayar 45 hari selepas
tarikh cek dikeluarkan. “Tetapi cek itu cek tendang,” katanya.
Menurut konsultan Umrah-Haji.com, Hairul Azaman yang merupakan ejen
penghubung bakal individu yang ingin menunaikan haji dan umrah,
seseorang perlu berhati-hati memilih pakej haji atau umrah yang
ditawarkan.
“Pilih syarikat yang berkemampuan dan kredibilitinya tidak
dipertikaikan. Ada yang memilih pakej hanya kerana personaliti sese-
orang individu.
Tipu
“Jika difikir secara logik, seorang individu hanya mampu menguruskan
40 orang maksimum dan sekiranya lebih itu tidak masuk akal,” katanya.
Jelasnya, bayaran yang dibuat lebih wajar sekiranya melalui akaun syarikat dan bukannya milik individu.
Tambahnya, mereka yang ingin mengerjakan umrah atau haji tidak
seharusnya tertipu dengan agensi yang menawarkan pakej umrah dengan
kadar harga rendah.
“Mengikut kadar sekarang, biasanya melebihi RM5,000 tetapi jika ada
syarikat yang menawarkan hanya RM2,500, itu tidak masuk akal,” katanya.
Bagi seorang pengendali umrah dan haji, Ustaz Abdul Halim Abdullah,
bagi mereka yang ingin menunaikan umrah sebaiknya mendapatkan nasihat
daripada rakan- rakan atau saudara-mara mereka yang pernah
menunaikannya.
“Jika mereka memberikan cadangan, lebih baik kerana ini menunjukkan agensi itu dikenali dan berjaya menganjurkan pakej umrah.
“Ini bagi memastikan kita tidak tertipu kerana banyak pihak yang
mengambil kesempatan menipu pada zaman moden ini walaupun berkisar soal
agama,” ujarnya. Jelasnya lagi, taraf hidup rakyat negara ini semakin meningkat selain lebih 70,000 orang menunaikan umrah setiap tahun.
“Namun, bukan itu alasan untuk menipu orang lain,” tegasnya.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk
Seri Hasan Malek pula meminta kesemua mangsa memfailkan aduan rasmi
kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TT- PM).
Pendengaran kes tersebut akan berlangsung dalam tempoh 40 hari selepas kes tersebut difailkan.
Beliau berkata, pihak yang gagal mematuhi award selepas 14 hari dari
tarikh award dibuat oleh TTPM, boleh didenda tidak mele- bihi RM5,000
atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua- duanya sekali.
sumber dipetik dari:- http://www.kosmo.com.my/kosmo/
No comments:
Post a Comment