Boikot McD Malaysia Isu Semenjung Gaza
Palestin : McDonald Malaysia Saman Individu Yang Hina, Tohmah, Fitnah
Mereka : Akhir-akhir ini, agak agresif McD Malaysia mempertahan diri
mereka daripada serangan bertali arus daripada
sejumlah besar rakyat Malaysia yang mula muak dan menolak produk McD
Malaysia setelah tidak sanggup lagi melihat saudara seislam mereka di
Semenanjung Gaza, Palestin dihukum, didera, diperlakukan dengan kejam
sekali oleh tentera Zionis LAKNATULLAH seperti (
DI SINI)
Ditambah dengan banyak kajian sudah
dibuat tentang kualiti dan kesan makanan-makanan segera ini. Hikmah juga
untuk kesihatan rakyat Malaysia. Tetapi makanan lain pun tidak
semestinya sihat dan bersih tetapi perlu diambil pada kuantiti yang
betul.
Nampaknya ada kesan dan impak yang cukup besar menerusi kempen boikot
McD Malaysia. Dalam pada masa yang sama, Berita Semasa berharap lebih
banyak usahawan Islam yang boleh mewujudkan jenama antarabangsa ala-ala
McD supaya menjadi alternatif untuk kalangan orang Islam yang cukup suka
dengan makanan segera. Insyaallah. Amin.
Pihak kami ingin untuk memberikan
jawapan kepada tulisan seseorang yang memberikan nama beliau sebagai
Firdaus Ariff (“penulis tersebut”) yang tersebar dengan meluas di media
sosial semalam. Kononnya tulisan beliau adalah satu analisa fakta
bilamana pada hakikatnya kenyataan-kenyataan yang terkandung adalah
berbentuk fitnah dan hasutan.
Buat makluman, adalah bukan amalan pihak
McDonald’s Malaysia untuk menjawab setiap tohmahan dan fitnah oleh
kerana keutamaan kami adalah perniagaan dan pelanggan-pelanggan kami dan
kami mengekalkan hak kami untuk menjawab atau tidak menjawab mana-mana
tohmahan atau fitnah. Bagaimanapun dalam perkara ini, kami membuat
pengecualian kerana tohmahan-tohmahan tersebut dibuat secara terbuka
dengan mempertikaikan fakta-fakta yang dijelaskan oleh pihak kami semasa
ditemubual oleh pihak media (Berita Harian) dan disiarkan pada 30 Julai
2014.
Kami juga mengambil kesempatan ini untuk
mengekalkan hak kami untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas
penulis tersebut atau mana-mana pihak yang membuat kenyataan-kenyataan
menghina pada bila-bila masa akan datang di dalam tempoh hadmasa yang
dibenarkan oleh undang-undang. Kami juga menganggap tindakan penulis
tersebut membiarkan komen-komen menghina disiarkan di dalam laman di
bawah kawalan beliau sebagai menambah kesan (“aggravate”) fitnah
terhadap kami. Disertakan di bawah ini jawapan kami kepada tohmahan dan fitnah yang dilemparkan oleh beliau terhadap kami:
1. Tohmahan pertama: Tajuk tulisan oleh penulis tersebut – “McDonalds Malaysia Memperbodohkan Rakyat Malaysia”
Jawapan kami: Tajuk tersebut jelas sama
ada secara nyata ataupun secara tersirat menggambarkan bahawa kami
kononnya telah membohongi rakyat Malaysia, yang mana dinafikan.
Kenyataan tersebut adalah satu kenyataan fitnah yang jelas (“highly
libellous”).
2. Tohmahan kedua: Kenyataan penulis tersebut -“Mungkin mereka sudah ‘panas punggung’ atas boikot yang berlarutan.”
Jawapan kami: Buat makluman, sebarang kenyataan yang
dibuat oleh pihak kami lanjutan daripada temubual dengan pihak media
dibuat atas rasa tanggungjawab. Kami juga telah dari semasa ke semasa
mendapat maklum balas daripada pelanggan-pelanggan kami yang meminta
suatu penerangan mengenai pendirian kami yang telah jelas kami nyatakan
semasa temu bual tersebut.
3. Tohmahan ketiga: Kenyataan-kenyataan
penulis tersebut menggambarkan kononnya jumlah restoran yang dimiliki
oleh anak tempatan dan orang Melayu tersangat sedikit.
Kenyataan-kenyataan tersebut berakhir dengan kenyataan-kenyataan
kononnya:
“Adakah 27.68% outlet dikira banyak? Apa
yang pasti bukan majoriti. McDonald’s Malaysia memiliki bakinya dan
memiliki majoriti outlet. Berapa banyak pula kepentingan Melayu? Peratusan outlet francais yang dimiliki Melayu: (50% x 67) / 242 x 100% = 13.84% Dengan hanya 13.84% outlet dimiliki oleh
orang Melayu memang jauh panggang dari api hendak mengatakan McDonalds
Malaysia adalah syarikat Melayu. Bukannya 50% outlet dimiliki orang
Melayu!”
Jawapan kami:
Penulis cuba mengelirukan pembaca dengan
gagal membuat rujukan kepada kenyataan-kenyataan yang jelas tertera di
dalam artikel temubual tersebut yang menyatakan:
(a) … syarikat menyasarkan untuk
memiliki 500 restoran menjelang tahun 2020, termasuk 50 peratus
daripadanya difrancaiskan kepada usahawan tempatan…
(b) … memandangkan boikot ini menyentuh
tohmahan yang menyentuh sensitiviti agama, terdapat kemungkinan golongan
Bumiputera beragama Islam yang berkelayakan akan menyisihkan diri
daripada memohon untuk menjadi francaisi. “Ini akan menjejaskan harapan
kami untuk mempunyai francaisi yang mewakili setiap kelompok masyarakat,
tambah-tambah lagi dalam saat kritikal kini yang mana McDonald’s
Malaysia sedang mengembangkan bilangan francaisi dengan pesat…
Temu bual tersebut antara lain
menjelaskan bahawa saat kini adalah satu saat yang kritikal dimana
bilangan francaisi sedang dikembangkan, oleh itu ia menyentuh
perancangan mendatang dan bukannya keadaan yang statik yang diuar-uarkan
oleh penulis tersebut. Oleh yang demikian, pendekatan analisa yang
kononnya dilakukan oleh penulis tersebut adalah satu pendekatan yang
cetek dan tidak berlaku adil kepada keseluruhan konteks artikel temu
bual.
Kami ingin menegaskan lagi bahawa
syarikat kami sentiasa mengamalkan keterbukaan tanpa mengira agama,
bangsa dan keturunan. Adalah malang sekiranya mana-mana golongan
masyarakat memilih untuk tidak melibatkan diri dalam program francais
kami disebabkan oleh hasutan mana-mana pihak.
4.
Tohmahan keempat: Kenyataan penulis tersebut kononnya “ahli lembaga
pengarah yang seramai 10 orang pula hanya ada 2 orang pengarah Melayu!”
Jawapan kami: Jelas terdapat kekeliruan
oleh penulis tersebut mengenai maksud ahli lembaga pengarah. Buat
pengetahuan, ahli Lembaga Pengarah McDonald’s Malaysia terdiri daripada
lima (5) orang anggota sahaja, walaupun terdapat anggota gantian
(“alternate directors”) seramai tiga orang. Daripada lima anggota
tersebut, majoritinya iaitu tiga anggota adalah anak tempatan termasuk
dua daripadanya adalah berbangsa Melayu. Pemeriksaan borang 49 Akta
Syarikat akan membuktikan perkara ini. Sekali lagi diingatkan bahawa di
McDonald’s Malaysia, kami tidak mengamalkan apa-apa kuota dan di atas
keterbukaan kami, anak-anak tempatan yang layak, tanpa mengira bangsa,
agama dan keturunan kini mengisi jawatan-jawatan penting dalam syarikat.
5.
Tohmahan kelima: Kenyataan-kenyataan penulis yang berikut – “Semakan di
SSM menunjukkan Golden Arches Restaturant Sdn. Bhd. mempunyai 20 juta
saham biasa. Siapa pula pemiliknya?
McDonald’s Corporation bukan
setakat menerima royalti malah mempunyai saham majoriti dalam Golden
Arches Restaurant’s Sdn Bhd (McDonald’s Malaysia). Tiada entiti Malaysia
yang mempunyai pegangan saham secara langsung dalam McDonald’s
Malaysia.Tiada entiti Melayu yang mempunyai pegangan saham secara
langsung dalam McDonald’s Malaysia.”
Jawapan kami: Di dalam temu bual
tersebut, pihak kami telah dengan terang-terang dan tanpa menyembunyikan
apa-apa fakta menerangkan bahawa sememangnya pemegang saham McDonald’s
Malaysia adalah merupakan McDonald’s Corporation bilamana dinyatakan
“Walaupun pemegang saham kami adalah McDonald’s Corporation yang
berpengkalan di Amerika Syarikat, tetapi syarikat kami adalah McDonald’s
Malaysia…”
Tidak ada di mana-mana dalam temu bual
tersebut dinyatakan bahawa ada entiti Malaysia yang memegang saham
McDonald’s Malaysia. Penulis menimbulkan sebagai isu sesuatu yang bukan
isu dan tak pernah ditimbulkan semasa sesi temu bual. Ini menunjukkan
kedangkalan analisa beliau.
Harus diingat bahawa konteks artikel
daripada perspektif milikan adalah milikan anak-anak tempatan secara
terus ke atas perniagaan restoran-restoran McDonald’s di Malaysia
melalui konsep francais, dan bukannya milikan syarikat McDonald’s
Malaysia.
6.
Tohmahan keenam: Kenyataan penulis tersebut – “Melayu sekadar majoriti
pekerja dan minoriti pemilik outlet McDonald’s Malaysia.”
Jawapan kami: Persoalannya, apakah mesej
yang cuba dibawa oleh penulis mengenai 85% tenaga kerja McDonald’s
Malaysia terdiri daripada Melayu. Digambarkan seolah-olah ini adalah
sesuatu yang tidak elok, jadi adakah objektif penulis tersebut agar
tenaga kerja berbangsa Melayu dikurangkan? Ingin dijelaskan sekali lagi
di sini McDonald’s Malaysia menghargai semua pekerja-pekerjanya daripada
mana-mana bangsa, agama dan keturunan dan tidak ada sebarang kuota yang
dikenakan pada bila-bila masa. Bagaimanapun adalah satu realiti bahawa
majoriti pekerja McDonald’s Malaysia adalah berketurunan Melayu dan
mereka tidak seharusnya dihina.
Mengenai dakwaan bahawa Melayu adalah
minoriti pemilik outlet McDonald’s Malaysia, harus diingat bahawa 40%
sehingga 50% daripada jumlah francaisi adalah satu peratusan yang
signifikan. Pengambilan francaisi-francaisi adalah di atas dasar merit
dan sebelum ini ramai daripada orang-orang Melayu yang teruja untuk
membuat permohonan. Tindakan memboikot adalah sebenarnya satu langkah
yang boleh dilihat sebagai mensabotaj orang-orang Melayu beragama Islam
daripada membuat permohonan kerana tohmahan dan fitnah melampau. Penulis
tersebut memberikan mesej yang tidak konsisten, adalah tidak jelas sama
ada beliau menyokong orang-orang Melayu memohon untuk menjadi francaisi
ataupun beliau mengharapkan agar orang-orang Melayu tidak memohon
daripada menjadi francaisi-francaisi McDonald’s Malaysia. Jelas bahawa
analisa beliau mengandungi kenyataan-kenyataan yang tidak konsisten.
7. Tohmahan ketujuh: Kenyataan penulis
tersebut bahawa – “Tajuk artikel pun sudah memberi gambaran salah.
Sejauh mana lagi McDonald’s Malaysia mahu memperbodohkan rakyat
Malaysia?”
Jawapan kami: Kami mengulangi kenyataan
kami di atas bahawa kenyataan ini adalah jelas sama ada secara nyata
ataupun secara tersirat menggambarkan bahawa kami kononnya membohongi
rakyat Malaysia. Kenyataan tersebut adalah satu kenyataan fitnah yang
jelas.
Adalah harapan kami agar
pelanggan-pelanggan kami yang dikasihi dapat mengambil maklum kenyataan
di atas. Kami sekali lagi mengekalkan hak kami untuk mengambil tindakan
undang-undang ke atas penulis tersebut dan komentar-komentar melampau
terhadap kami, pada bila-bila masa akan datang, di dalam jangkamasa yang
dibenarkan oleh undang-undang.
Sesungguhnya, kami akan sentiasa
berusaha untuk menyampaikan maklumat serta fakta-fakta yang tepat dan
berguna demi kepentingan para pelanggan kami. Harap maklum.
Jabatan Perundangan, McDonald’s Malaysia
Pada menu gambar lain, apabila sudah beli dapat lain. Bagaimana?
Contohnya beli Big Mac tidak serupa seperti dalam gambar iklan. Jikalau
tengok di TV sayur salad bukan main cerah lagi. Apabila beli? Tengok
sayur macam kena elnino. Layu habis seperti mati pucuk. Sayur pasar
Selayang lagi “hensem”.
Agak-agaknya, mengelirukan pelanggan boleh kena saman McD Malaysia?
Apatah lagi di menu gambar tidak ditulis “gambar sekadar hiasan” atau
“sekadar ilustrasi pelukis” dan bla…bla….bla…Tengok lain, dapat lain?
Bagi pendapat Berita Semasa, dalam isu boikot McD Malaysia ini,
masing-maisng ada hak. McD Malaysia sebagai perniagaan franchis ada hak
untuk salurkan dana kepada badan induk yang menaungi. Orang awam yang
simpati pada keadaan di Semenanjung Gaza, Palestin ada hak untuk terus
boikot McD Malaysia. Terpulang….
P/S : Nampaknya jawapan balas dari McD Malaysia masih lagi tidak
meyakinkan. Jangan tinggalkan rakyat Malaysia dengan seribu satu
persoalan yang pelbagai dalam keadaan rakyat di Semenanjung Gaza,
Palestin terus dibedil dan dihemtam oleh tentera Zionis LAKNATULLAH.
sumber dari : http://www.beritasemasa.com.my/
by Staff Berita Semasa