Saturday, 22 March 2014

Rekod komunikasi 54 minit terakhir MH370

KUALA LUMPUR: The Telegraph mendakwa memperoleh transkrip komunikasi 54 minit terakhir dalam pesawat Malaysia Airlines MH370.

Komunikasi terakhir berkenaan adalah antara kokpit MH370 dan pusat kawalan di darat iaitu ketika pesawat itu sedang bergerak (taxi) di landasan kepada mesej terakhir pada 1.07 pagi yang disampaikan pembantu juruterbang 'Alright, good night'.

Wakil The Telegraph, Jonathan Pearlman, dikatakan sudah melihat rekod komunikasi berkenaan, termasuk waktu yang amat penting sehingga membawa kehilangan pesawat berkenaan bersama 227 penumpang dan 12 anak kapal.

Rekod komunikasi itu dikatakan mendedahkan rakaman pertukaran mesej antara kokpit dan pusat kawalan udara ketika pesawat berkenaan dipercayai sudah disabotaj. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/10714907/Revealed-the-final-54-minutes-of-communication-from-MH370.html

sumber dipetik dari:-http://www.hmetro.com.my/myMetro/

Siapa penulis 'sajak buat Kapten Zaharie'?

SHAH ALAM - "Kapten Zaharie... Saya mungkin tidak kenal tuan, tetapi saya tahu, tuan sudah lakukan yang terbaik," demikian antara bait permulaan sajak yang tersiar di Sinar Harian Online sejak dua minggu lalu.

Sebaik disiarkan, sambutan yang diterima pembaca amat luar biasa sehingga ia menjadi artikel pilihan top 5 tiga hari berturut-turut.

Namun, di sebalik penghayatan pembaca terhadap sajak yang ringkas ditulis itu, namun terpalit sedikit kontroversi mengenai siapa penulis sebenar sajak tersebut.

Terpanggil merungkai 'misteri' itu, akhirnya Sinar Harian Online berjaya menjejak penulis sebenar sajak, "Sajak buat Kapten Zaharie".

Hanya mahu dikenali sebagai Pnut Syafinaz, beliau berkata, dirinya terpanggil menulis sajak itu sebaik menonton laporan kehilangan MH370 di televisyen.

"Sehari selepas kehilangan pesawat berkenaan, terlalu banyak spekulasi dan cakap-cakap yang kurang elok mula 'bertebaran' di media sosial mengenai insiden itu.

[Artikel Berkaitan: Sajak buat Kapten Zaharie]

"Kesal dengan tindakan pihak tidak bertanggungjawab itu, maka terus sahaja saya mengemaskini 'wall' Facebook (FB) saya..secara spontan.

"Saya tulis apa yang jiwa saya rasa kerana letih dengan 'manusia-manusia aneh' di ruang maya dan saya tahu betapa ramai jiwa tengah sengsara, trauma mereka lalui hanya mereka yang rasa," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Ketika diminta mengulas mengenai kontroversi mengenai nama penulis sajak itu yang didakwa diplagiat, Syafinaz berkata, beliau sebenarnya tidak kisah jika nukilannya itu dikongsi.

"Saya tidak kisah kalau tiada kredit diberikan atas puisi itu, sebab saya menulisnya dari hati.

"Saya tidak perlukan kredit atas sebuah kejujuran, tetapi orang lain yang mengaku itu tulisannya kurang beretika, kalau ada yang mahu jadi penulis, jujurlah pada diri sendiri, bila kita jujur, penghargaan itu datang dengan sendiri.

"Saya sedang laluinya kini, bila semua orang menyukai apa kita tulis walau tidak sehebat mana, itulah pulangan paling manis," jelas beliau.

Tambah Syafinaz, sejak sajak tersebut dimuat naik, pelbagai pihak memberikan maklum balas positif kepada beliau.

"Saya sendiri tidak menyangka, aktivis sosial, Datin Paduka Marina Mahathir ada minta kebenaran untuk membacanya pada umum.

"Ia amat menyentuh hati saya," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut tidak menyangka, komposer, pengarah dan pelakon terkenal, Khir Rahman turut mengubah lagu untuk sajak itu.

"Beliau menggubah lagu dan menghasilkan melodi yang sedap dari nukilan itu.

"Ramai orang menyukainya. Lagu itu boleh didengar di 'wall' FB saya," tambahnya lagi.

sumber dipetik dari:-http://www.sinarharian.com.my/

Dua objek sudah tenggelam

SEORANG juruterbang Tentera Udara Diraja Australia memantau keadaan laut sebelum melepaskan dua Boya Penanda Pengesan Data Sendiri di Lautan Hindi bagi mencari pesawat MH370 semalam.

SYDNEY – Dua objek terapung yang dikesan melalui satelit di selatan Lautan Hindi, kira-kira 2,500 kilometer ke barat daya Perth, dan dipercayai mempunyai kaitan dengan kehilangan sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) mungkin telah tenggelam.

Pemangku Perdana Menteri Australia, Warren Truss berkata, imej tersebut dirakamkan melalui satelit pada 16 Mac lalu yang dikatakan mempunyai kaitan dengan kehilangan pesawat MH370.

"Objek ini kemungkinan sudah terapung di kawasan laut itu sejak pesawat ini dilaporkan hilang pada 8 Mac lalu.

"Ia mungkin telah tenggelam ke dasar laut kerana sudah terapung terlalu lama," katanya.
Kerajaan Australia kelmarin mengumumkan penemuan dua objek besar yang terapung di laut, dipercayai serpihan pesawat MH370 yang hilang ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing, China.


Selain Australia, pesawat dari New Zealand dan Amerika Syarikat (AS) telah menyertai misi pencarian itu manakala China dan Jepun pula akan menyertai pada hujung minggu ini.

Artikel dipetik dari: http://www.kosmo.com.my/kosmo/

Friday, 21 March 2014

Petunjuk paling kukuh

ANGGOTA Tentera Udara Diraja Australia bersiap sedia untuk berlepas dengan pesawat AP-3C Orion bagi mencari penerbangan MH370 di bahagian selatan Lautan Hindi.

Kuala Lumpur: Penemuan dua objek, satu daripadanya berukuran 24 meter panjang yang dikesan di Lautan Hindi, kira-kira 2,500 kilometer ke arah barat daya Perth, Australia, dianggap petunjuk paling kukuh sepanjang operasi mencari dan menyelamat (SAR) yang dilancarkan sejak pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 hilang 13 hari lalu.

Bagaimanapun, Pensyarah Institut Oceanografi dan Sekitaran di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) Dr Mohd Fadzil Mohd Akhir berkata, kawasan perairan dua objek yang ditemui itu dikenali sebagai lokasi ombak besar yang ketinggian melebihi 10 meter.

“Laut bergelora sepanjang masa serta cuaca buruk antara cabaran terbesar perlu dihadapi pasukan SAR.

“Misi ini mungkin mengambil masa berbulan-bulan dan tidak mustahil bertahun berikutan kawasan itu cukup besar dengan kedalaman lebih empat kilometer,” katanya.

Menurutnya, selatan Lautan Hindi yang ketiga terbesar di dunia selepas Lautan Atlantik serta Pasifik.

sumber dipetik dari:-http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Petunjukpalingkukuh/Article

Wanita baru pulang umrah dakwa nampak bangkai MH370 di Laut Andaman

Seorang wanita rakyat Malaysia yang baru pulang daripada menunaikan ibadah umrah di tanah suci Mekah mendakwa melihat bangkai sebuah pesawat yang besar berwarna perak di perairan Laut Andaman, dipercayai penerbangan Malaysia Airlines MH370 yang hilang pada 8 Mac, ketika pesawat yang dinaikinya melintasi kawasan berkenaan pada pagi hari sama.

Raja Dalelah Raja Latife, 53, berkata ketika dia menyaksikan objek besar yang sebahagian daripada badan yang didakwa sebagai pesawat itu tenggelam dan sebahagian lagi timbul, beliau memaklumkan kepada ramai pihak di dalam penerbangan berkenaan tetapi tidak diendahkan.

Raja Dalelah berkata dia menaiki pesawat Penerbangan Saudi SV2058 yang berlepas dari Jeddah pada jam 3.30 pagi waktu Arab Saudi (8.30 pagi waktu Malaysia) dan ketika pesawat itu melintasi bandar Chennai di India dan memasuki ruang udara Laut Andaman, dia melihat menerusi tingkap pesawatnya satu objek besar menyerupai pesawat terdampar di atas laut.

“Saya nampak macam kapal terbang.Sepanjang perjalanan pulang saya sentiasa melihat ke luar kerana saya tidak dapat tidur langsung dan ketika lawatan saya ke Beijing dua tahun lalu juga tidak dapat tidur di dalam pesawat dan sentiasa berjaga," kata ibu kepada 10 orang anak itu dipetik daripada portal Mstar Online.

Raja Dalelah, yang berasal dari Kota Tinggi, Johor menambah, sewaktu dia terlihat objek besar berwarna perak yang seakan-akan sebuah pesawat di atas lautan itu, skrin televisyen di hadapannya menunjukkan yang mereka sedang melintasi Laut Andaman.

“Sebelum itu saya nampak beberapa buah kapal dan kemudian pulau-pulau kecil dan selepas itulah saya ternampak objek berwarna perak di atas air. Saya mengejutkan rakan saya di sebelah untuk melihat apa yang saya saksikan tetapi malangnya mereka mentertawakan saya," katanya.

Raja Dalelah, bagaimanapun yakin apa yang disaksikannya itu adalah bangkai sebuah pesawat yang besar.

"Buat apa saya hendak bercakap bohong saya baru sahaja balik dari umrah," katanya. Hanya pada 14 Mac lalu dia membuat laporan polis akan apa yang didakwa disaksikannya itu dengan harapan akan ada pihak yang mengambil apa yang dikatakannya itu secara serius.

Malah Raja Dalelah masih boleh menjelaskan apa yang disaksikannya itu secara terperinci.
Katanya, pesawat yang dilihatnya itu separuh terapung dan sebahagian besar lagi badan pesawat itu berada di dalam air dengan keadaannya yang senget sebelah.

“Saya melihat jam pada waktu itu menunjukkan pukul 9.30 pagi (2.30 petang waktu Malaysia),” kata beliau.

Raja Dalelah berkata, apabila tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul 4 petang dia menceritakan apa yang disaksikannya itu kepada anaknya.

“Pada waktu itulah mereka memberitahu saya yang pesawat MAS MH370 hilang dan sedang dicari.
"Menantu saya seorang pegawai polis yakin yang saya menyaksikan sebuah pesawat yang terhempas dan meminta saya supaya membuat laporan polis," katanya sambil menambah "anak-anak saya yang lain khuatir yang saya mungkin akan ditahan kerana membuat laporan palsu kerana pada awalnya semua orang berkata yang pesawat itu kali terakhir dilihat di Laut China Selatan."

Tetapi katanya, sekarang sesiapa yang mendengar ceritanya sudah mula percaya selepas pesawat itu disahkan berpatah balik dan hilang di sebelah barat dan bukannya Laut China Selatan.

Bagaimanapun seorang juruterbang berkata, dalam penerbangan jarak jauh seperti dari Jeddah dan Kuala Lumpur, paras ketinggian sesebuah pesawat adalah pada 35,000 kaki.

"Ini bermakna kedudukan pesawat dari permukaan bumi adalah pada jarak lebih kurang tujuh batu. Pada jarak sejauh ini tidak ada siapa pun dapat melihat dengan jelas apa-apa objek di permukaan bumi atau pun di atas air," kata juruterbang itu yang enggan namanya disiarkan, seperti dilaporkan Mstar.
Pesawat Boeing 777-200 ER ketika hilang membawa 239 penumpang termasuk anak kapal dalam perjalanan ke Beijing, China.

Hari ini masuk hari ke 14 pesawat MH370 itu dicari dengan bantuan daripada 26 negara. – 21 Mac, 2014.

Dua objek ditemui di Lautan Hindi

PESAWAT AP-3C Orion milik Tentera Udara Diraja Australia adalah antara pesawat yang dikerah untuk mengesan lokasi dua objek yang ditemui selatan Lautan Hindi semalam.

SEPANG - Penemuan dua objek yang dipercayai mempunyai kaitan dengan operasi pencarian MH370 di selatan Lautan Hindi berdekatan Perth, Australia boleh menjadi petunjuk kuat bagi merungkai kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) itu sejak 8 Mac lalu.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, Malaysia menganggap semua maklumat yang diterima sebagai penting sebagaimana sebelum ini apabila pihaknya menerima laporan satelit China yang mengesan objek di Laut China Selatan.

Menurut beliau, dalam penemuan terbaharu itu, pihaknya menerima maklumat dua objek tersebut dirakam menggunakan satelit lain yang belum lagi dapat disahkan tarikh imej diambil.

"Pada pukul 10 pagi ini (semalam) Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menerima panggilan telefon daripada Perdana Menteri Australia, Tony Abbot yang memberitahu tentang dua objek yang mungkin mempunyai kaitan dengan pencarian MH370 di selatan Lautan Hindi.

"Pihak berkuasa Australia di Kuala Lumpur telah memberikan taklimat kepada saya tentang situasi itu dan Menteri Luar Australia juga telah bercakap dengan Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman," katanya pada sidang akhbar di Hotel Sama-Sama di sini semalam.

sumber dipetik dari Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/

Analisa Terperinci Kapten Nik Huzlan Berkenaan 2 Objek di Lautan Hindi!!

Berita MH370 Terkini Pesawat MH370 Hilang. Ini Analisa Terperinci Kapten Nik Huzlan Berkenaan 2 Objek di Lautan Hindi : Satu nama yang cukup popular disebalik tragedi MH370 selain daripada seorang lagi kapten terkemuka (SEPERTI BELIAU)

Sekali lagi Kapten Nik Huzlan menjadi watak penting memberikan penerangan yang mudah kepada seluruh rakyat Malaysia untuk difahami disebalik apa yang dikatakan penemuan “luar biasa” pasukan Australia mencari pesawat MH370 Malaysia Airlines MAS melalui kaca beliau sebagai orang yang cukup berpengalaman lebih 30 tahun dalam dunia penerbangan.

Dan Datuk Kapten Nik Huzlan telah pun dipanggil sekali lagi ke TV3 untuk ditemuramah pemberita sebentar tadi tentang penilaian & keyakinan Datuk Kapten Nik Huzlan yang mana berita MH370 terkini pesawat MH370 Hilang melibatkan penemuan 2 objek yang dijumpai di kawasan perairan berdekatan Perth Australia di selatan Lautan Hindi adalah sebahagian daripada rangka pesawat MH370 Malaysia Airlines MAS.

Apa kata Datuk Kapten Nik Huzlan?
Inilah dia
Berita Semasa ingin tegaskan di sini, ini adalah pendapat peribadi Datuk Kapten Nik Huzlan semata. Mungkin ada benarnya, mungkin tidak. Antara beberapa aspek yang diperhalusi Datuk Kapten Nik Huzlan mengenai pengumuman Perdana Menteri Australia sebentar tadi (BREAKING NEWS DISINI), terdapat beberapa “point” yang cukup menarik yang boleh dikongsikan bersama di sini. Antaranya ialah :

Berita MH370 Terkini Pesawat MH370 Hilang : Analisa Kapten Huzlan VS Pengumuman Tony Abbot

  1. Perdana Menteri Australia, Tony Abbot mengumumkan dengan cukup berkeyakinan di hadapan ahli parlimen Australia
  2. Tidak cukup lagi, disertakan pengumuman Pihak BerkuasaKeselamatan Australia (AMSA) menunjukkan bukti yang cukup spesifik termasuklah peta, koordinat dan dimensi panjang objek.
  3. Malahan, pengumuman dan penemuan kali ini lebih jelas dan spesifik tanpa sebarang konflik info. Sehinggakan wartawan terpinga-pinga & kelu seribu kata untuk bertanya lebih lanjut kerana semua persoalan yang biasa berbangkit telah pun dijelaskan terlebih dahulu
  4. Berdasarkan rekod, negara Australia terkenal dengan profesionalismnya. Australia yang dikenali dunia kerana memiliki pakar-pakar dalam setiap bidang (Subject Matter Expert). Mereka ini, sama sekali tidak akan memaklumkan kepada Perdana menteri Australia mereka sekiranya bukti yang dimiliki belum benar-benar kukuh.
  5. Penilaian Datuk Kapten Nik Huzlan diperkuatkan lagi dengan rekod akauntabiliti & kredibilit pasukan SAR AUSTRALIA amat tinggi walaupun meletakkan info “kemungkinan”
  6. Australia sanggup menggunakan Pesawat Pengesan seperti P-3 Orion yang mana menunjukkan penemuan itu amat kukuh.
pesawat mh370

Berita MH370 Terkini Pesawat MH370 Hilang : Lagi Perkongsian Kapten Nik Huzlan

Pemberita TV3 juga sempat bertanya persoalan berkisah tentang apakah sebenarnya objek pada bahagian pesawat tersebut? Ini antara jawapan Kapten Nik Huzlan :
  • Dimensi objek 24 Meter.
  • Sama ada sayap kiri, kanan atau ekor pesawat (Pengimbang pesawat)
  • Ini berikutan imej berbentuk persegi
  • Sekiranya berlaku soft landing, berkemungkinan besar objek itu ialah ekor pesawat yang patah ketika mencecah lautan
  • Pakar Oceanografi akan melihat pergerakan arus untuk mengagak pergerakan bangkai rangka pesawat
  • Pesawat dan bangkai yang ditemui berkemungkinan berjauhan kerana dibawa arus selama 13 hari. Tambahan lagi, minyak akan habis apabila melihat kepada jarak penemuan.
Walaubagaimanapun merujuk kepada perkembangan berita MH370 terkini pesawat MH370 hilang berdasarkan penemuan 2 objek di selatan Lautan Hindi, Kapten Nik Huzlan sekali lagi menegaskan ia adalah merupakan permulaan yang baik bagi operasi SAR mencari pesawat MH370 hilang yang menjadi misteri selama ini.

Dan penemuan terbaru ini, Kapten Nik Huzlan simpulkan sebagai “BAB 1 – Penemuan“. Menurut Kapten Nik Huzlan lagi, akan ada banyak lagi Bab-Bab lain menyusul seperti pencarian bangkai pesawat MH370 hilang, kos dan siasatan tragedi MH370.

sumber dipetik dari:-http://www.beritasemasa.com.my/berita-mh370

Thursday, 20 March 2014

Hutang Negara Malaysia Terkini Bernilai RM622.022 Bilion. Kewangan Kerajaan Tenat!!

Sumber : The Economist
Hutang negara Malaysia terkini : Bukan tidak cakap, dah cakap. Bukan tidak prihatin dengan masalah negara, tetapi malangnya masing-masing yang berkuasa tidak bersedia untuk muhasabah diri untuk memperbaiki diri.

Daripada tahun lepas lagi, Berita Semasa telah kongsikan amaran awal daripada Fitch Rating & Standard & Poor’s (KLIK SINI) tentang masalah boros berbelanja dan pengurusan kewangan negara yang tidak baik sehingga menyebabkan hutang kerajaan Malaysia terus melambung tinggi tidak setanding dengan pulangan pendapatan yang dinikmati negara. Akhirnya negara terus membentangkan bajet defisit setiap tahun. Nah……
  • Kurangnya kemajuan dalam reformasi kerajaan bagi menangani defisit fiskal
  • Akhirnya, Penarafan prospek negara kini dinilai sebagai “negatif” oleh agensi penarafan Fitch Rating.
Amaran sudah diberikan, tetapi tetap tiada daya usaha untuk berubah di pihak atasan, hanya rakyat diminta untuk merubah cara hidup.  Anda boleh baca semula laporan yang Berita Semasa keluarkan mengenai amaran awal Fitch Rating, Standard & Poor’s serta Moody Investor Service (DI SINI) & (KLIK JUGA DI SINI)

Hutang Negara Malaysia Terkini : Penarafan “Negatif” oleh Agensi Penarafan Fitch Rating.

Hutang Malaysia
Hutang Negara 2013
  • Sebuah negara yang bernama Malaysia yang terkenal dengan kekayaan sumber alam tiba-tiba mahu melakukan langkah penjimatan secara drastik. Mesti ada sebabnya?
  • Malangnya setiap kali negara dilanda masalah kewangan, kebanyakan kesannya banyak dihadapi oleh golongan berpendapatan rendah dan golongan pertengahan

Hutang Negara Malaysia Terkini : Kesan Rantaian Kenaikan Kos Bahanapi

Hakikatnya, status kewangan negara yang sedang berdepan krisis ditambah dengan hutang kerajaan Malaysia terkini terus melonjak tinggi. Kehidupan rakyat Malaysia yang diibaratkan tinggal di “syurga” bernama Malaysia selama ini akhirnya ditarik kenikmatan sedikit. Dan inilah realiti yang perlu rakyat Malaysia hadapi sekarang.

Baru kelmarin diumumkan kenaikan harga minyak RON 95 & minyak diesel sebanyak 20 sen, sudah ada perkhabaran kurang baik yang sudah dijangkakan pun sebenarnya di amna tambang bas bakal naik, tarif elektrik akan naik dan semestinya harga barang keperluan di luar sana.
Sejurus daripada pengumuman kenaikan harga minyak RON 95 & diesel, kenaikan kos sara hidup rakyat Malaysia inflasi negara akan terus melonjak kepada 2.3& (kenaikan sekitar 0.3%)
Dengan faktor seperti :
  1. Pertumbuhan ekonomi yang agak perlahan di China
  2. Ketidakstabilan negara-negara Timur Tengah
  3. Kelemahan nilai ringgi Malaysia
  4. Belanja, belanja dan terus berbelanja mewah serta korupsi sehingga tidak mengendahkan kesan yang perlu dihadapi rakyat Malaysia atas nama survival politik masing-masing
  5. Nilai eksport komoditi utama mula jatuh dengan ketara sehingga menyebabkan pulangan cukai kepada kerajaan kian menyusut
Semua di atas adalah antara resipi lengkap yang membawa bencana kepada ekonomi Malaysia sekarang ini. Nah…sekarang rakyat Malaysia perlu menanggung kesan daripada kewangan negara yang “tenat” ketika ini dengan hutang kerajaan Malaysia terkini, bermula daripada sekarang. Apa respon balas anda pula?

sumber dipetik dari:- http://www.beritasemasa.com.my/hutang-negara-malaysia-terkini

Pilot MH370 & Thanos Kontogiannis : Salinan Email Pembelian Simulator Kapten Zaharie Didedahkan!

Pilot MH370 & Thanos Kontogiannis. Salinan Email Pembelian Simulator Kapten Zaharie Didedahkan! : Sebelum ini anak Pilot MH370, Aishah Zaharie kesal dengan tindakan sesetengah pihak yang begitu mudah untuk cop ayahnya sebagai pengganas (DI SINI), orang penting merampas MH370. Malah…

Thanos Kontogiannis yang merupakan seorang moderator simulator penerbangan X-Sim-de dan Thanos Kontogiannis juga adalah rakan kepada pilot Mh370, Kapten Zaharie Ahmad Shah sama sekali tidak menyangka rakannya itu difitnah sebegitu rupa.

Thanos Kontogiannis agak terkejut apabila beberapa pihak dilihat membuat kesimpulan mudah sehingga sanggup menuduh yang bukan-bukan pilot MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah termasuk terlibat dalam rampasan MH370 MAS Malaysia Airlines (MAS), cubaan membunuh diri dalam kapal terbang Mh370 dan macam-macam lagi.

Sepanjang perkenalan Thanos Kontogiannis dengan pilot MH370 Kapten Zaharie Ahmad Shah, Thanos Kontogiannis menganggap pilot MH370 sebagai :
  1. bukan seorang pengganas
  2. peminat yang fanatik kepada dunia penerbangan
  3. kebanyakan juruterbang komersial termasuk Kapten Zaharie Ahmad Shah acapkali menghubunginya untuk tujuan menambah pelbagai ciri tambahan dalam simulator peribadi
Di bawah ini pilot MH370 sendiri, Kepten Zaharie Shah di dalam laman Facebooknya (sebelum ditutup) yang sempat dirakam :
Thanos Kontogiannis melontarkan persoalan dengan memberikan contoh dunia perlumbaan kereta. Setiap pelumba kereta mempunyai simulator perlumbaan di rumah masing-masing. Adakah ini bermakna mereka itu pengganas?

Bersama-sama ini, Thanos Kontogiannis ada berkongsi koleksi emailnya dengan pilot MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah untuk tujuan pesanan simulator penerbangan :

Di bawah ini pula adalah gadjet-gadjet yang dihantar oleh Thanos Kontogianniskepada pilot MH370, Kapten Zaharie:

Luahan Hati Thanos Kontogiannis Terhadap Tuduhan Pilot MH370

“Di mana pun awak berada, saya berharap awak selamat!”
Zaharie bersama-sama dengan beberapa juruterbang lain membeli “motion controller” saya untuk menaik taraf simulator mereka. Saya berasa sedih apabila mendengar berita melalui media dengan “teori”  yang mengaitkan bunuh diri dan keganasan dalam Penerbangan Malaysia MH370 ke atas Zaharie.”

Saya telah mengenali beliau selama beberapa setahun dan mendapati dia sememangnya seorang lelaki, suami dan bapa yang baik. Beliau bangga dengan kepakaran beliau membina simulator itu, dia juga berkongsi dengan saya dan rakan yang lain (video YouTube yang tersebar)
Saya sudah bosan dengan laporan negatif media mengenai lelaki ini tanpa sebarang bukti, hanya teori!

“Saya percaya pengganas tidak akan cukup terbuka sebagaimana Kapten Zaharie dengan minat dan semangatnya terhadap simulasi penerbangan. Banyak juruterbang syarikat penerbangan komersial dari seluruh dunia menghubungi saya untuk membantu dalam simulator buatan mereka dan berkongsi minat yang sama seperti Zaharie. saya tidak melihat itu sebagai satu “ancaman”, saya melihat ia “semata-mata demi penerbangan” cuba anda perhatikan, pemandu kereta lumba turut mempunyai simulator mereka sendiri, adakah mereka boleh dianggap sebagai pengganas juga?
Apa pula kata anda?

sumber dipetik dari:-http://www.beritasemasa.com.my/pilot-mh370-thanos-kontogiannis-simulator-kapten-zaharie

Kritikan Dunia Terhadap Cara Malaysia Urus ‘National Crisis’? Komunikasi Lemah, Teruk, Tidak Cekap! Punca?

MH370 MAS Malaysia : Perdana Menteri datang dalam satu PC (Press Conference) yang melibatkan satu tragedi yang cukup trending di seluruh dunia sekarang ini (KLIK SINI). Tetapi…

Tetapi, hanya sekadar bagi datang kenyataan dan balik? Sedangkan beliau adalah pemimpin nombor satu di Malaysia. Satu dunia datang dan menumpukan sepenuh perhatian mengenai tragedi MH370 yang merupakan “national crisis” ketika ini. Malangnya…..

Malangnya, apabila wartawan dan media antarabangsa mahu bertanya kepada pemimpin besar seperti Perdana menteri atau Presiden, Perdana Menteri tidak mahu menjawabnya. Kalau begitu siapa lagi yang patut ditanya?
New York Times Mh370Inilah buat pertama kalinya di dunia, sekali lagi…..di dunia Perdana Menteri atau Presiden baik dari China, Amerika Syarikat, Rusia, Jepun, India dan lain-lain lagi datang memberikan Press Conference (PC) tetapi kita tidak membenarkan soalan diajukan kepada Perdana Menteri kita. What?

Jadi pemimpin negara mesti berani, ada pendirian, bukan sahaja berani ketika Malaysia dipuji dilambung tinggi dengan kata-kata yang “indah-indah ibarat di syurga” seperti yang dilaporkan melalui media arus perdana tetapi juga mesti berani berhadapan dengan sebarang kemungkinan lebih-lebih ketika Malaysia ditimpa tragedi MH370 seperti ini di mana lensa kamera dan mata penduduk dunia ditumpukan ke arah bumi Malaysia.

Press Conference MH370 : Najib Razak VS Media Antarabangsa Berprofil Tinggi?

  • Mesti berani berhadapan dengan media
  • Mesti berani menjawab setiap soalan yang berbangkit dan isu dengan baik
Sekarang ini. bukan lagi situasi di mana pemimpin negara berhadapan dengan media arus perdana (KLIK TAHAP MEDIA DI MALAYSIA) seperti ______________, ______________ yang boleh mereka datang dan pergi tanpa mahu menjawab soalan. Kali ini, satu dunia media anarabangsa yang lebih berani, ada pendirian, ‘keras’ mahu mendapatkan jawapan. Baik itu yang pertama.
Keduanya adalah cara Malaysia kendalikan “national crisis” melibatkan tragedi MH370.

Berita Semasa sebenarnya masih lagi terngiang-ngiang beberapa soalan daripada media antarabangsa dan jawapan daripada pemimpin dan pegawai tertinggi negara. Contohnya?

Press Conference MH370 : Senarai Contoh Soalan Media & Jawapan Pemimpin Serta Pegawat Tertinggi Negara

Astro Awani MH370
  • Soalan kepada Zahid Hamidi : Adakah sudah menyiasat pilot Mh370 di rumahnya (BIODATA LENGKAPNYA DI SINI)?
  • Jawapan Zahid Hamidi : Ya…kita mesi siasat. Bukannya kita tuduh. Kita mahu dan kita sedang siasat dia.
  • Soalan kepada Hishamuddin : Adakah sudah menyiasat pilot MH370 di rumahnya?
  • Jawapan Hishamuddin : Eh…..kita tidak mahu siasat kapten Zaharie
Seorang kata sedang siasat. Seorang lagi pemimpin negara tidak mahu siasat. Erm….

mas mh370
  • .Soalan kepada Ketua Polis Negara (KPN) : Berapa ramai yang guna passport curi?
  • Jawapan KPN : Empat orang
Jauhari MH370 MAS
  • Soalan kepada Malaysia Airlines (MAS) : Berapa ramai yang guna passport curi?
  • Jawapan MAS : 2 orang
MH370 malaysia
  • Kenyataan Panglima Tentera Udara : Dapat kesan kapal terbang ada di Laut China Selatan dan telah berpatah balik.
  • Media bertanya : Tahu kapal terbang yang mana?
  • Kenyataan Panglima Tentera Udara : Tidak tahu
Beberapa hari selepas itu…..
  • Kenyataan Rasmi Datuk Najib semasa PC : MH370 dari Laut China Selatan telah menuju ke Lautan India

Tragedi Mh370 : Bagaimana Tahap Kerajaan Malaysia Urus “National Crisis”?

Kepada pemimpin dan pegawai tertinggi negara, ini isu yang sangat besar yang melibatkan ‘national security’.

Bagaimana kapal terbang boleh ‘cross’ Kelantan, Perak, Penang terus ke Kedah, kita tidak tahu? Apa dia…kita tidak tahu? Jikalau musuh datang serang Malaysia secara tiba-tiba bagaimana?

Seingat Berita Semasa, Datuk Najib sebelum ini ada memesan Marconi radar yang telah dipasang di Gong Kedah, Terengganu. ‘Very sotifiskated radar‘. Bagaimana tidak boleh mengesan MH370? Ini kalau musuh serang Kedah, penang, tidak boleh nampak?

sumber dipetik dari:-http://www.beritasemasa.com.my/mh370-mas-malaysia

Wednesday, 19 March 2014

Pesawat MH370 Diprogram 12 Minit Sebelum Co Pilot Fariq Abdul Hamid Berkata…[UPDATE]

Latest News MH370 Malaysia Airlines :  Berita Semasa akan terus paparkan perkongsian berita terkini, latest news MH370 Malaysia Airlines yang terus hilang tanpa petunjuk positif oleh kalangan pasukan operasi pencari kapal terbang MAS MH370 Malaysia Airlines sebagai sambungan daripada live update (DI SINI). Berita terbaru MH370?

Berdasarkan kemaksini pada pukul (9:31 pagi 19 Mac 2014) yang mana hari ini sudah masuk hari yang keenam dimana…sekarang ini sudah terdapat sejumlah tiga lokasi yang mungkin di mana ia mungkin berlaku tragedi MH370 ini, sudah ada beberapa petunjuk tambahan.
Moga-moga petunjuk terbaru yang dijumpai membuahkan hasil yang positif.
Semak senarai kronologi berita, latest news Mh370 & gambar ekslusif yang akan dikemaskinikan daripada masa ke semasa sepanjang operasi mencari MH370 dengan cara : KLIK SINI

Latest News MH370 Malaysia Airlines 19 Mac 2014 (Rabu)

Latest News MH370 pada pukul 9:31 pagi
  • Pesawat Malaysia Airlines yang hilang MH370 MAS Malaysia Airlines bertindak untuk U-Turn telah berjaya diprogramkan ke dalam komputer atas kapal 12 minit sebelum Fariq Abdul Hamid berkata, “Baiklah, baik waktu malam“.
  • Carian awal komputer peribadi dan e-mel juruterbang kapal terbang MH370 MAS Malaysia Airlines hilang iaitu Kapten Zaharie namanya (KLIK SINI) mendapati tragedi ini tidak dirancangnya. Pegawai kanan Amerika Syarikat telah pun diberikan taklimat oleh pegawai Malaysia.
  • Sistem komunikasi pesawat MH370 telah dimatikan antara 1:07-1:37 pagi 8 Mac 2014
  • Operasi mencari pesawat MH370 MAS Malaysia Airlines telah pun menjangkaui lebih 2.24 juta batu nautika persegi

Latest News MH370 Malaysia Airlines 18 Mac 2014 (Selasa)

Polis sedang menyiasat kemungkinan juruterbang membunuh diri sebagai punca kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370
Latest News MH370 pada pukul 15:15 petang
    Kokpit MH370
  • Sistem Komunikasi dan Laporan Pesawat (ACARS) telah dimatikan secara sengaja selepas melalui Kota Baru dan transponder dimatikan dekat Igari
  • Penghantaran terakhir dari ACARS adalah pada pukul 1.07 pagi, 8 Mac lalu tetapi tidak diketahui bila ia dimatikan. Ia tidak dihantar 30 minit kemudian seperti diprogramkan.
  • Siasatan awal juga menunjukkan pembantu juruterbang yang bercakap buat kali terakhir dengan pusat kawalan trafik udara kira-kira pukul 1.19 pagi pada 8 Mac 2014
Latest News MH370 pada pukul 11:46 pagi
  • Tentera Laut Amerika Syarikat mengesahkan carian Laut Andaman telah selesai dan ’tidak serpihan dan bangkai pesawat MH370 atau ‘ ditemui
  • China telah mula carian untuk hilang penerbangan MH370 di wilayah China
  • Duta China ke Malaysia tidak menolak kemungkinan bahawa penumpang Cina pada MH370 terlibat dalam keganasan
Latest News MH370 pada pukul 10:23 pagi
  • Berdasarkan laporan The New York Times, lencongan pertama oleh MH370 dari laluan asalnya dipercayai dilakukan oleh sistem komputer yang telah diprogam kembali oleh seseorang ketika berada di dalam kokpit dan bukannya dilakukan secara manual.
  • Radar tentera Malaysia memperlihatkan MH370 telah naik ke altitut 45,000 kaki selepas hilang dari skrin radar awam dab kemudiannya turub kepada ketinggian 23,000 kaki sebelum naik semula.

Latest News MH370 Malaysia Airlines 17 Mac 2014 (Isnin)

Latest News MH370 pada pukul 8:07 pagi
Pesawat Mh370
  • Pesawat MAS Hilang MH370 Hilang telah terbang serendah 1,500 meter untuk mengelakkan dikesan liputan radar komersial (sekunder)
  • Pilot dan pembantu juruterbang sebenarnya tidak memohon untuk terbang bersama-sama
  • Sistem komunikasi ACARS pesawat telah dimatikan sebelum MH370 menghantar pesanan terakhir dengan pusat kawalan trafik udara
  • Operasi mencari MH370 telah memasuki satu fasa baru dan telah menjadi lebih sukar
  • Video: Tentera Laut Amerika Syarikat terus mencari kapal terbang MAs hilang MH370 di sekitar Selat Melaka
 sumber dipetik dari:-http://www.beritasemasa.com.my/latest-news-mh370-malaysia-airlines/mh370-u-turn

Tuesday, 18 March 2014

Pendedahan Bekas Ketua Juruterbang MAS Bongkar Disebalik Tragedi MH370

Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain (Pendedahan Bekas Ketua Juruterbang MAS Bongkar Disebalik Tragedi MH370) : Berita CNN adalah tidak boleh dipercayai sumber!!! Siapa kata?
Inilah dia figura yang cukup penting mendidik rakyat Malaysia serba sedikit disebalik tragedi dan insiden MH370 melalui temuramah di Berita Astro Awani Berita Buletin Tv3, NTV7. Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain, bekas ketua juruterbang Serantau MAS (Malaysia Airlines).

Biodata Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain

  • Bekas ketua juruterbang Serantau MAS Malaysia Airlines
  • Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain berpengalamaman lebih 30 tahun
  • Isteri Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain adalah Ketua Pramugari MAS Malaysia Airlines
  • Bapa Mertua Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain adalah bekas Ketua Jurutera Malaysia Airlines MAS
  • Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain pernah bawa pasukan gergasi seperti Manchester United, Real Madrid serta tokoh politik dunia iaitu bekas Presiden Amerika Syarikat Bill Clinton
kapten nik ahmad huzlanBerita Semasa cukup tertarik dengan penerangan Datuk Kapten Nik Huzlan. Datuk Kapten Nik Huzlan berjaya menjawab persoalan dengan jelas dalam bahasa & analogi yang lebih mudah untuk difahami lebih-lebih melibatkan aspek teknikal.

Bersama-sama ini Berita Semasa kongsikan bersama dengan pembaca BS antara pendedahan yang dilakukan Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain mengenai perkembangan MH370 yang terkini. Terbaik!

Antara Intipati Pendedahan Datuk Kapten Nik Huzlan Mengenai Tragedi MH370?

  • Mustahil sebenarnya untuk sebuah kapal terbang seperti MH370 terputus isyarat atau komunikasi kerana setiap pesawat ada 3 peringkat komunikasi dan ketiga-tiga ini memang berkualiti.
  • Selaian daripada itu, agak mustahil juga untuk kita semua mengatakan pesawat MH370 mengalami total ‘electrical shutdown’ dan sekiranya berlaku sekalipun, pesawat ada masa yang sangat cukup untuk buat pendaratan kecemasan. Bukan sahaja itu, setiap pesawat mempunyai banyak bateri dan bateri ini mampu menjana tenaga untuk pesawat.
  • MAS adalah syarikat penerbangan terbaik dari segi ‘maintainance’ kerana menurut kapten, Amerika Syarikat juga meminta MAS bantu dari segi ini.
  • Kualiti juruterbang MAS juga adalah yang terbaik, bahkan menurut Kapten, juruterbang MAS sering “diculik” oleh syarikat penerbangan lain.
  • Seorang juruterbang itu akan buat SEHABIS BAIK selagi ada harapan,untuk selamatkan pesawatnya,walaupun gunung ada di depan.Bukan semudah itu untuk mereka putus asa.
  • Setiap pesawat boleh terkena petir,itu biasa. Namun aliran arus elektrik itu akan mengalir mengikut bentuk pesawat dan keluar ke belakang.
  • Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain sempat menemplak laporan berita luar negara yang membuat berita yang cukup “nonsense & dongeng” apabila mengatakan pesawat MH370 MAS Malaysia Airlines telah pergi ke Rusia sedangkan untuk ke sana MH370 perlu melepasi Banjaran Himalaya termasuk pancaran radar dari Turki, Uzbekistan, Turkmenistan
  • Berita Semasa tertarik dengan apa yang dikatakan oleh Datuk Kapten Nik Huzlan, radar-radar di negara Thailand, India, Myanmar (mungkin ) dan negara-negara ‘tan’ di belakang, amat serius dan akan mengambil tindakan jika berlaku sebarang aircraft yang tidak dikenali di dalam airspace mereka. Negara seperti ini, sangat berbahaya jikalau dapat mengesan pesawat yang menceroboh kedaulatan negara mereka. Kecanggihan peralatan ketenteraan mengawasi ruang udara negara mereka tidak boleh dipermainkan. Begitu juga radar negara India “sangat-sangat berbahaya”.
  • Jangan tidak tahu, negara seperti di Singapura radar sangat hebat mereka mampu mengesan sehingga ke Kota Kinabalu.
  • Hanya pilot sahaja yang boleh mematikan transponder atau mmsg dalam mode tertentu.
  • Dan hanya orang yang berpengalaman mengenai koordinat dan tahu susuralur setiap jalan di udara.
  • Cara plane MH370 buat turning back seperti profesional kerana masa tepat dan kelajuan plane stabil, tidak laju, tidak perlahan dan tidak terhuyung-hayang

Lagi Pendedahan Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain : MH370 Dirampas (MH370 Hijacked)?

  • Datuk Kapten Nik Huzlan Nik Ahmad Hussain mengatakan andaikata MH370 hijacked (MH370 dirampas) tidak mungkin dilakukan seorang. Pasti ada yang membantu yang mana bergerak dalam kumpulan. Siapakah dia?
  • MH370 hijacked (MH370 dirampas) boleh berlaku dengan syarat kumpulan tersebut arif dengan kokpit, besar kemungkinan “authorised person” di mana dilakukan dalam bentuk terancang yang ‘mungkin’ digerakkan ala-ala komando
  • Datuk Kapten Nik Huzlan Nik Ahmad Hussain mengatakan kapal terbang MH370 berpatah balik, mungkin diterbangkan oleh org yang mahir dengan laluan dan sangat berkemahiran tinggi untuk mengelakkan dari dikesan radar
  • Andaikata MH370 hijacked (MH370 dirampas) sekalipun tidak akan dilakukan oleh penumpang. Sangat tipis kerana pintu masuk kokpit ada kod rahsia. Hanya kabin krew yang tahu kod rahsia itu. Apatah lagi, di dalam kokpit mempunyai CCTV unttk pilot/co pilot melihat disebalik pintu tersebut.
  • Tetapi Kapten Nik Huzlan Nik Ahmad Hussain ada mengatakan sekiranya salah seorang penumpang adalah org yang sangat arif tentang kapal terbang, dan memang ada agenda konpirasi tersendiri, jadi tidak mustahil berlaku insiden MH370 hijacked (MH370 dirampas)
  • Sekiranya berlaku rampasan Mh370 sekalipun, mereka masih ade masa untuk bersedia menghantar isyarat kecamasan.
  • Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain tidak menolak kemungkinan sekiranya MH370 hijacked (Mh370 dirampas) oleh kabin krew (pilot/co-pilot/pramugara/pramugari), cuma tidak dipastikan apa motif mereka
  • Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain mendedahkan jikalau MH370 pergi arah Kazakhtan, memang boleh mendarat di sana,tetapi radar masih boleh kesan sebab untuk pergi kesana perlu melalui banyak negara
  • Jikalau MH370 pergi Lautan Hindi (Indian Ocean), memang tiada kapal terbang yang pernah lalu sana
  • Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain juga ada mengatakan bahawa terdapat banyak radar yang boleh detach MH370 jika Mh370 turn over ke arah barat menuju ke Andaman Sea (Laut Andaman) Jika Mh370 turun ke bawah menuju ke Diego Grasia ke arah apa yang dipanggil ‘lonely sea‘ iaitu lautan hindi, baru kata kapal terbang Mh370 hilang, kerana tiada radar yang berdekatan sana yang mampu menangkap dan mengesan pesawat Mh370 ini.
Akhir sekali, Datuk Kapten Nik Huzlan menyatakan bahawa, Kapten Zaharie adalah antara juruterbang terbaik yang Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain pernah kenal selama kurang lebih 30 tahun.
Insiden MH370, mengingatkan dunia tragedi pesawat jenis Airbus 330-203 milik Air France yang terhempas ke dalam laut di perairan dengan Rio de Janeiro pada 1 Jun 2009 tetapi bangkai pesawat itu hanya ditemui dua tahun kemudian.

P/S : Ayuh Rakyat Malaysia & pembaca Berita Semasa amnya terus Doakan agar operasi mencari semua penumpang dan crew pesawat MH370 serta pesawat Mh370 dipermudahkan. Amin.

sumber dipetik dari:- http://www.beritasemasa.com.my/kapten-nik-ahmad-huzlan-nik-hussain-juruterbang-mas-mh370

Semak BR1M 2014 Saringan Kedua. Semak Rayuan BR1M 2014 di LHDN! Giliran Anda?

Semak Br1M 2014 Saringan Kedua. Semak Rayuan BR1M 2014 di LHDN: Boleh dikatakan hampir satu bulan telah berlalu selepas bermulanya pembayaran BR1M 2014.

Rupa-rupanya sejak daripada itu, ramai lagi yang masih dalam proses. Yang menyulitkan lagi keadaan ramai yang tidak tahu status BR1M 2014 mereka samada layak atau tidak. Membuatkan ramai pemohon BR1M terus tertunggu-tunggu menanti dengan penuh harapan setiap hari? Walaubagaimanpun akhirnya….

Berdasarkan semakan Berita Semasa dengan pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), anda boleh mula daftar rayuan BR1M 2014 anda sejak 15 Mac 2014 yang lepas. Cara daftar permohonan rayuan BR1m 2014? Anda (KLIK SINI)

Semak Br1M 2014 Saringan Kedua & Semak Rayuan BR1M 2014 di LHDN!

Akhirnya, berdasarkan kenyataan Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah anda boleh mula semak keputusan BR1M 2014 (BR1M 3.0) saringan kedua bermula minggu ini :
  • Jika anda pemohon Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 3.0 yang nama anda dalam senarai saringan kedua penerima BR1M 2014 (BR1M 3.0), status semakan keputusan BR1M 2014 (Br1M 3.0) samada anda layak atau tidak akan diketahui sepenuhnya bermula minggu ini.
semak rayuan br1m
  • Berdasarkan semakan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), jumlah senarai penerima BR1M 2014 yang layak adalah seramai 1.7 juta pemohon saringan kedua. Adakah anda salah seorang daripada penerimanya?
  • Jika anda layak menerima BR1M 2014 saringan kedua kali ini, surat status semakan keputusan BR1M 2014 akan dihantar terus ke rumah anda atau anda boleh sertai (PERBINCANGAN HANGAT DI SINI)
  • 1.2 juta adalah pemohon baru BR1M 2014 selebihnya adalah penerima BR1M 2013 (BR1M 2.0)
  • Status penerima Br1M 2014 telah dipastikan banyak yang mana hanya yang benar-benar layak sahaja diberikan wang tunai
P/S : Yang mana sudah mendapat BR1M 2014 boleh berkongsi pengalaman anda menerima bayaran BR1M ini, tidak kira pertama kali atau duadah menerimanya sebelum ini. Ada cadangan penambaikan?
PP/S : Mungkin kalangan anda yang terus menunggu selama ini, adakah BR1M 2014 saringan kedua adalah giliran untuk anda menerimanya?

sumber dipetik dari:- http://www.beritasemasa.com.my/semak-rayuan-br1m-lhdn-saringan-kedua

Monday, 17 March 2014

Pembongkaran Misteri MH370 MAS : Operasi FALSE FLAG. Mengapa Malaysia? Mengapa MH370 Menjadi Pilihan?

Pembongkaran Misteri MH370 MAS ; Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Bismillahirrahmanirrahim. Selawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Baginda Rasulullah SAWAW serta sekalian Ahli Baitnya. Dan dengan merekalah kita senantiasa beroleh syafaat dan manfaat baik dunia mahupun akhirat. Semoga terungkai segala misteri yang terbuku di alam Nusantara ini, Amiin. Bersambung, Ini….

Ini adalah artikel pertama saya yang ditulis di blog selepas beberapa hari tragedi kehilangan pesawat MH370 dilaporkan pihak media. Sejak 8 Mac sehingga kini, saya diasak bertalu-talu. Inbox saya tidak putus-putus menerima pelbagai mesej dan email daripada orang yang dikenali dan tidak dikenali berkenaan MH370.

Akhirnya saya membuat keputusan untuk menulisnya di wall facebook saya secara peribadi. Setelah beberapa siri artikel saya tulis di facebook, saya kira ia amatlah terhad dan kini setelah hampir 1 minggu kes ini berjalan, saya tergerak untuk menulis artikel ini di sebuah blog baru dan bukannya di blog bradokapak sendiri. Sila pastikan sebelum anda membaca artikel berikut, lengkapkan pengetahuan asas mengenai kes MH370 terlebih dahulu agar memudahkan anda untuk memahami situasi yang hendak diceritakan.

Tanpa melengahkan masa, saya nukilkan artikel saya seperti berikut….

MH370: Suatu Misteri

*Amaran Keras! Jangan baca jika anda tidak mampu untuk berfikir secara rasional dan waras. Jangan baca jika anda mempunyai tahap kepercayaan yang rendah dalam perkara baru. Artikel ini mungkin akan menyebabkan otak anda berfikir diluar kawalan dan ada unsur-unsur yang tidak dapat diterima logik akal manusia biasa. Saya tidak bertanggungjawab sekiranya anda mengalami masalah peribadi setelah membaca artikel ini. Ini hanyalah informasi yang dapat saya sampaikan diselingkan dengan teori saya serta teori rakan-rakan yang berjaya saya kutip daripada mereka.
  1. Sebuah pesawat Boeng 777-200 penerbangan MH370 telah dilaporkan berlepas daripada Kuala Lumpur Airport (KUL) pada sekitar tengah malam 8 Mac 2014. Selang beberapa jam selepas itu, radar kawalan terputus hubungan dengan pesawat. Selang beberapa jam selepas itu, enjin Roll Royce 1 kipas yang terdapat dalam MH370 juga berhenti memberikan laporan enjin pada sekitar jam 1 pagi 8 Mac 2014.
  2. Hanya selang 5 atau 4 jam selepas waktu terakhir pesawat kelihatan dalam radar barulah pihak MAS dan DCA memaklumkannya kepada orang awam.
  3. Maka bermulalah sesi mendebarkan bagi seluruh dunia terutamanya warganegara Malaysia dan Beijing sendiri. Kita digemparkan dengan satu kejadian yang aneh lagi ganjil di mana tidak sampai 24 jam selepas itu, pihak berkuasa Amerika Syarikat (US) dengan tergesa-gesa telah menghantar segenap pasukan perisikan anti-pengganas mereka ke rantau ini. Ia terdiri daripada Federal Bureau Inteligence (FBI), Central Intelligence Agency (CIA) dan sekutu mereka Interpol. Dalam masa yang sama pihak US juga telah menyeru negara-negara rantau ini untuk sama-sama terlibat dalam misi membantu Search And Rescue (SAR) yang dijalankan pihak Malaysia.
  4. Tidak kurang dari 24 jam, pelbagai bantuan telah dihantar oleh negara-negara jiran dan dua negara besar yang jauh, iaitu US dan Australia (Aussie). Seluruh misi SAR ini dikawal selia oleh pihak berkuasa Malaysia dibawah Kementerian Pengangkutan, Pertahanan dan juga pihak DCA, MAS, ATM, TUDM dan sekutu kerajaan. Dibantu oleh pihak media bagi hebahan umum, operasi SAR MH370 telah dilancarkan seawal pagi 8 Mac 2014.
  5. Pesawat MH370 tersebut sebenarnya membawa seramai 239 orang penumpang termasuk 2 bayi dan 12 krew termasuk pilot dan co-pilot. Hanya seramai lebih kurang 38 orang sahaja penumpang warganegara Malaysia dan sekitar 10 orang sahaja berbangsa Melayu selebihnya adalah sekitar 152 orang warganegara China dan bakinya adalah pelancong asing daripada Ukraine, Australia dan negara-negara lain. Pilot adalah Kapten Zaharie dan dibantu co-pilot, Farid Hamid, 27 tahun.
  6. Apa yang memeranjatkan dunia adalah pihak US yang tergesa-gesa menghantar bala tentera mereka ke rantau ini kononnya bertujuan membantu misi SAR yang kita anjurkan. Pihak US telah menghantar lebih 30 buah US N. 7th Fleet ke Selat Melaka dan juga ke Laut China Selatan disamping membawa US KIDD, Pickney, Poseidon dan lain-lain kelengkapan canggih vessel dan pesawat mereka.
  7. Saya ringkaskan, dalam masa yang sangat singkat sudah hampir 13 buah negara menyertai misi SAR ini dengan kelengkapan melebihi 80 buah jentera bersaiz besar.
  8. Saya bersangka baik, semua pihak yang hadir memberi bantuan adalah disebabkan negara kita yang sangat baik hati. Orang kata, buat baik dibalas baik. Negara kita adalah satu-satunya negara yang tidak pernah terlepas misi bantuan ke mana-mana negara yang terkena bencana tak kira bila dan di mana.
  9. Namun, saya juga bersetuju jika ada yang mengatakan pihak yang hadir menghantar bantuan SAR ini ada yang mengambil kesempatan.
  10. Terutamanya pihak US dan sekutunya serta media antarabangsa yang sudah pasti dikawal oleh tangan-tangan ghaib. Mereka ini berperanan utama dalam menyebarkan provokasi dan pelbagai spekulasi liar untuk memancing kerajaan negara kita agar membuka pekung yang tersembunyi.
  11. Namun saya tidak menolak ada antara mereka yang benar-benar ingin membantu kita dalam menyebarkan berita yang telus dan benar serta berita-berita diluar jangkaan orang awam.
  12. Saya amat yakin, setiap kali press conference di adakan, tak kira dimana sekalipun ia dibuat, satu skrip khusus telahpun disediakan agar jalan cerita sama dengan yang dirancangkan.
  13. Pada awalnya, skrip agak kucar kacir namun sejak kebelakangan ini ia seakan-akan semakin teliti dan selari menurut kehendak sang pencatur.
  14. Okay, sekarang kita berbalik kepada punca dan asbab.
  15. Pada satu minggu sebelum kejadian MH370 berlaku, saya telah ke Terengganu. Ketika di sana saya bertemu dengan seorang brader yang menceritakan kepada kami klu-klu kejadian yang berlaku pada minggu ini.
  16. Kami langsung tidak menyangka yang kejadian MH370 ini terjadi seawal minggu ini dan ada kaitan dengan apa yang diberitahu kepada kami.
  17. Untuk makluman, brader tersebut ada membuat satu upacara memintas masa di satu lokasi tempat berlakunya perang besar. Disitu, ada ramai geng-geng yahudi freemason illuminati yang sedang giat berusaha untuk memintas masa dunia bagi tujuan menjayakan misi NWO mereka.
  18. Saya ringkaskan lagi, brader tadi telah memberi pihak kami beberapa klu antaranya adalah, Beijing – Johor, Singapore, Sabah – Sarawak, Cina – China dan juga Komunis – Kapitalis.
  19. Apa yang brader tu ceritakan kepada kami, itu tidak dapat saya beritahu kerana ia bersifat classified.
  20. Mengapa brader tersebut menyebutkan Beijing dan Johor? Kerana… Menurut brader tersebut, sudah lebih 70 ribu orang Cina dari tanah besar dan dari Singapura dibawa masuk ke Johor. Menurutnya lagi, dijangka lebih ramai orang Cina akan dibawa masuk daripada Beijing masuk ke Johor.
  21. Ini adalah rancangan teliti yang telah lama direncanakan oleh tangan-tangan ghaib di negara ini.
  22. Mengapa Sabah – Sarawak? Pernahkah korang terdengar ura-ura Sabah dan Sarawak hendak keluar daripada Malaysia? Pasti pernah….
  23. Korang pernah dengar tak pasal perebutan Kepulauan Spratly antara beberapa buah negara, Malaysia (Sabah), China, Philipines, Vietnam dan US.
  24. Kepulauan Spratly ini adalah antara cita-cita besar bagi US. Mereka sangat menginginkan kepulauan tersebut bagi menempatkan pangkalan mereka disitu.
  25. Setakat ini, hanya pihak China sahaja yang berani meletakkan batu tanda dikawasan perairan Spratly sehingga perairan Sabah. Pihak China telah meletakkan batu tanda itu beberapa minggu sebelum MH370 dilaporkan hilang.
  26. Langsung tiada liputan media terhadap kes ini. Namun, pihak TLDM Sabah telahpun tahu dan mereka masih menanti bantuan ketenteraan untuk dihantar ke Sabah sebagai persediaan andai terjadi apa-apa yang tidak diingini.
  27. Kenapa Spratly menjadi rebutan? Kerana, disitu adalah lokasi yang strategik untuk mengawal perairan Laut China Selatan (LCS).
  28. Kalau kita ada Pulau Perak di Utara Semenanjung untuk mengawal Straits of Malacca, maka kita perlukan Spratly untuk mengawal LCS.
  29. Kerana itu US bercita-cita besar mengambil Spratly kerana mereka mahu meletakkan pangkalan tentera mereka disitu bagi mencapai cita-cita terakhir mereka iaitu menjayakan NWO di peringkat terakhir.
  30. Jika Spratly jatuh ke tangan US, maka lengkaplah kesemua perairan yang ada dalam dunia telahpun dikawal oleh US. Semua laluan utama perairan dunia sudahpun dikawal ketat oleh pihak US. Tetapi hanya Spratly dan juga Pulau Perak yang masih belum dikawal oleh mereka.
  31. Korang pernah terdengar bukan tentang kata-kata sejarah, “Siapa yang mengawal Selat Melaka, dia bagaikan mengawal Venice” atau lebih kurang begitu. Saya pun tak ingat sangat.
  32. Mengapa ada ura-ura mengatakan bahawa pesawat telah berpatah balik dan tiba-tiba sahaja pesawat menuju ke arah Pulau Perak?
  33. Sudah pasti ada pihak yang cuba mengambil kesempatan dan mungkin juga ada pihak terlepas cakap. Hal ini telah ditangani dengan cermat oleh pihak TUDM sendiri dengan membuat press conference menafikan radar mereka menemui MH370 berpatah balik ke arah Pulau Perak.
  34. Saya setuju dengan tindakan TUDM kerana jika dunia tertumpu ke arah Pulau Perak, nescaya segenap kelengkapan perang yang ada disekitar perairan Malaysia pasti akan tertumpu ke situ dan ada kemungkinan pulau itu di’usik’ oleh orang luar. Rujuk status facebook yang ini mengenai Pulau Perak.
  35. Apa yang ada di pulau tersebut? Di mana lokasinya? Korang boleh rujuk google map kalau nak tau sangat. Yang pasti, di dalamnya ada banyak batuan granit dan hanya ada satu pusat pelancongan dan satu pangkalan tentera berskala kecil yang hanya mampu menempatkan satu platun tentera sahaja. Di puncak bukit granit itu terdapat satu landasan kecil yang mampu menampung pendaratan helikopter Nuri.
  36. Pada sekitar tahun 70-an kalau tidak silap saya, ketika itu Tun Dr Mahatir telah mengarahkan agar kita membuka satu pusat pelancongan disitu dan menempatkan satu pengkalan tentera bagi mengawal kedaulatan pulau tersebut daripada jatuh ke tangan orang lain. Tindakan bijak ini Alhamdulillah telah berjaya menjaga kedaulatan Straits of Malacca sehingga hari ini.
  37. Berbeza dengan Pulau-pulau lain yang kebanyakannya sudah jatuh ke tangan orang luar dan ada yang masih menjadi rebutan. Sebagai contoh terdekat, Pulau Batu Putih, Spratly, Andaman dan lain-lain.
  38. Kerana itulah saya sebelum ini langsung TIDAK bersetuju akan ura-ura menyatakan pesawat MH370 telah terhempas di sekitar Pulau Perak dan sudah banyak beg mayat dibawa ke sana. Ini adalah satu spekulasi yang tidak menguntungkan negara. Rujuk status ini mengenai pesawat terhempas di Pulau Perak.
  39. Saya tinggalkan spekulasi mengenai Pulau Perak. Walaupun secara tiba-tiba ramai rakyat Malaysia yang sebelum ini langsung tidak pernah tahu mengenai Pulau Perak ini tiba-tiba mengetahuinya. Apapun terima kasih juga kepada orang yang sudi menyebarkan spekulasi tersebut kerana mereka telah berjaya membuatkan ramai orang kita ambil tahu akan geografi negara sendiri. Setiap yang berlaku ada baik dan buruknya. Sekarang sudah terbukti.
  40. Okay, kita berbalik kepada MH370 itu sendiri. Menurut bacaan radar yang disiarkan kepada media, pesawat hilang hubungan sekitar 1.07 pagi 8 Mac 2014 dan terputus imej dari radar ketika itu juga.
  41. Menurut radar lain pula (TUDM dan Flightradar online), pesawat telah melakukan pusingan beberapa darjah dan ketika pusingan itu berlaku, ia sedang naik lebih tinggi pada kadar lebih 30ribu kaki dari aras laut. Lantas selepas beberapa saat pusingan dibuat, pesawat telah vanisheddaripada semua radar yang ada.
  42. Disini, sangat banyak persoalan timbul. Kebiasaannya orang akan tertanya-tanya, adakah pesawat berpatah balik? Adakah pesawat sengaja diputuskan hubungan radar? Adakah radar dimatikan? Adakah orang di dalam pesawat sendiri yang mematikan isyarat radar atau kotak hitam?
  43. Saya kurang berminat dengan soalan seperti itu. Saya ingin mengajukan satu persoalan diluar akal kita semua. Mungkin ada antara kalian yang terfikir tentang soalan ini… Kemanakah sebenarnya hala tujuan pesawat setelah membuat pusingan beberapa darjah?
  44. Jika pesawat berpatah balik, seharusnya pusingan lebih daripada 90 darjah. Sekiranya pesawat terbang terus, kita boleh andaikan pusingan yang berlaku itu adalah saat cemas di dalam pesawat.
  45. Untuk menentukan hala tuju pesawat, hanya pilot dan co-pilot yang boleh mengawalnya.
  46. Pesawat ini bukanlah pesawat tempur sebaliknya pesawat komersil buatan US daripada syarikat Boeing. Di dalam pesawat terdapat seorang individu yang sangat berharga bagi negara kita.
  47. Siapakah dia? Orangnya adalah Kapten Zaharie sendiri iaitu pilot pesawat tersebut. Beliau adalah seorang pilot yang sangat-sangat berpengalaman dalam MAS. Beliau telah terbang lebih 18 ribu jam sepanjang berkhidmat dengan MAS. Beliau seorang yang sangat mahir selok belok pesawat Boeing dan segenap penerbangan MAS. Rujuk artikel ini.
  48. Tahukah anda? Kapten Zaharie memiliki satu kemahiran yang sangat unik berbanding pilot lain dalam MAS. Kapten Zaharie mampu mendaratkan sebuah pesawat Boeing dilandasan yang pendek daripada landasan yang sepatutnya. Kapten Zaharie pernah mendaratkan Boeing bersaiz besar di Lapangan Terbang Kuala Terengganu satu masa dahulu. Sesiapa yang kerja dengan MAS mungkin boleh check kesahihan berita yang saya tuliskan ini. Boleh email saya atau hubungi saya di facebook untuk membetulkan fakta ini jika salah.
  49. Sepatutnya pada hari tersebut, Kapten Zaharie harus bercuti sebaliknya dia telah dipanggil untuk menerbangkan pesawat tersebut. Ini saya terima dari seorang rakan yang rapat dengan ahli keluarga Kapten. Jika ada ahli keluarga yang terbaca dan menafikannya, boleh hubungi saya juga untuk membetulkannya.
  50. Untuk melakukan pendaratan disesuatu lokasi yang mempunyai landing pad yang pendek, kepakaran yang ada pada Kapten Zaharie amatlah diperlukan. Hanya beliau yang mampu mendaratkan MH370 dimana-mana kawasan yang dirasakan perlu.
  51. Disini, sudah ada satu petunjuk bahawa pesawat MH370 ini sebenarnya sudahpun ditarget oleh individu tertentu. Kerana apa? Kerana pesawat ini membawa pelbagai aset berharga, antaranya Kapten Zaharie sendiri dan sekiranya pesawat dikehendaki melakukan misi terahsia, maka kepakaran Kapten Zaharie sangat-sangat diperlukan.
  52. Saya tidak mengandaikan Kapten Zaharie terlibat secara langsung sekiranya laporan pesawat dirampas adalah benar. Sebaliknya Kapten Zaharie adalah seorang yang baik dan sedang menjalankan tugasnya dengan patuh dan taat.
  53. Begitu juga dengan co-pilotnya yang bernama Fariq Abd Hamid. Saya sifatkan tindakan media antarabangsa menyebarkan berita dan gambaran buruk terhadap co-pilot dan pilot kita ini sebenarnya hanyalah diversion untuk membuatkan mata dunia memandang buruk terhadap kedua-dua mereka sekaligus orang ramai akan melupakan kelebihan yang ada pada mereka berdua.
  54. Saya memohon maaf kepada keluarga Kapten dan co-pilot sekiranya ada mana-mana kata-kata saya membuatkan kalian terguris.
  55. Selain mereka berdua, ada banyak lagi aset berharga di dalam pesawat MH370. Antaranya adalah seramai 150 orang warga China itu sendiri. Rujuk balik hint yang telah diberi oleh brader yang saya ceritakan dalam point 18 di atas.
  56. Antara 150 orang lebih atau kurang itu, terdapat sekurang-kurangnya 20 orang pekerja freescale yang mana mereka bekerja dengan sebuah syarikat US untuk hak paten sebuah cip baru. Boleh rujuk artikel ini.
  57. Selain itu, ada 2 orang warganegara Ukraine dan juga beberapa orang warganegara Australia. Di dalam pesawat juga membawa pelbagai muatan.
  58. Saya ingin berkongsi sedikit telahan nakal daripada seorang rakan saya. Kata beliau, pesawat MH370 sebenarnya membawa khazanah emas dan juga harta yang dipunggah daripada negara kita untuk dihantar ke China sebagai tukaran kepada suatu benda yang bernilai.
  59. Sebaliknya ketika separuh jalan, pesawat telah hilang dan dibawa masuk ke alam ghaib. Ini kerana jin yang menjaga emas-emas Nusantara tersebut marah lantas menghilangkan pesawat untuk mengambil kembali emas yang ada di dalamnya bagi dipulangkan ke tempat asalnya.
  60. Lebih nakal lagi, ada rakan saya berkata pesawat MH370 ini sebenarnya membawa dokumen perang antara beberapa negeri. Dokumen ini amat penting bagi mengelakkan Perang Dunia ke-3 daripada tercetus. Sementara itu, US dilihat sangat bercita-cita tinggi untuk melancarkan kempen perang dunia ke-3 bagi menghancurkan blok-blok komunis dan syiah.
  61. Paling nakal, ada yang berkata pesawat MH370 sudahpun selamat landing disebuah pulau dan isi berharga sudah dibawa keluar dan ada antara mereka sudah dipanggil pulang ke Malaysia dan masuk melalui KLIA tanpa sedikit halangan dan tidak diketahui umum pun. Sementara itu pesawat masih disimpan untuk tujuan tertentu bagi melancarkan tugas tertentu.
  62. Saya tidak menolak ketiga-tiga telahan nakal itu tetapi saya tidak juga menerimanya bulat-bulat.
  63. Okay, saya berbalik kepada persoalan yang saya ajukan tadi. Kemanakah sebenarnya pesawat itu terbang setelah menukar arah pergerakannya di udara pada sekitar jam 1.07 pagi 8 Mac 2014??
  64. Menurut media 14 Mac 2014, pesawat tidak terbang melebihi 4 jam setelah terputus hubungan. Ini diperkuatkan lagi dengan kenyataan daripada pihak DCA dan MAS sendiri kerana enjin Roll Royce berhenti memberikan laporan pada jam berikutnya.
  65. Jadi saya andaikan pesawat tidak berada jauh daripada semenanjung Malaysia. Ini teori saya sendiri. Pesawat masih ada di kawasan berdekatan perairan negara jiran kita. Disebelah mana? Disebelah Laut China Selatan kah atau disebelah Lautan Andaman??
  66. Korang cuba cari berdasarkan klu-klu yang telahpun diberikan di atas sana.
  67. Saya sendiri TIDAK BERANI hendak memberitahu dimanakah lokasi pesawat. Apa yang pasti, saya berani menyatakan bahawa pesawat masih berada di perairan berdekatan Semenanjung sahaja dan pihak kerajaan kita sudahpun mendapat klu tersebut pada hari ini (14 Mac 2014) iaitu genap 7 hari pesawat hilang.
  68. Ada satu persoalan, mengapa pihak US bermati-matian hendak mencari pesawat dipersekitaran Selat Melaka pada awalnya. Saya kira ini sudah terjawab berdasarkan klu pada point 32 dan seterusnya. Perasan tak selepas hari kedua kejadian ini berlaku, pihak US tidak lagi menumpukan perhatian di perairan Selat Melaka sebaliknya cuba mencari alasan untuk naik ke utara sedikit.
  69. Ketika itulah mereka cuba memfokuskan kepada Pulau Perak. Namun beberapa hari selepasnya pihak TUDM menyangkal dakwaan tersebut lantas hari yang sama, pihak US telah memfokuskan kawasan sekitar Andaman Sea sehingga kawasan Bay of Bengal.
  70. Kenapa mereka tidak pernah menyebutkan Pulau Diego Garcia seperti yang banyak disebut-sebut oleh orang awam di facebook? Kenapa mereka tidak lagi memfokuskan kepada Pulau Perak?
  71. Kerana mereka tahu semua andaian-andaian yang tersebar di facebook adalah tidak benar sama sekali. Tidak ada MH370 di Diego Garcia kerana pesawat MH370 sudah pasti tidak cukup bekalan bahan api untuk terbang ke sana melainkan ada pesawat perjuang yang dihantar untuk mengisi kerosen ketika MH370 terbang diudara.
  72. Namun, teori itu terbatal kerana pihak US hanya tiba di perairan Malaysia pada siang 8 Mac 2014 iaitu beberapa jam selepas pesawat hilang.
  73. Jadi, sekarang ini persoalan besarnya, MENGAPAKAH pihak US bermati-matian memfokuskan pencarian di sekitar Lautan Andaman dan Lautan Hindi sebaliknya pihak kita bermati-matian menafikan pesawat terbang lebih 4 jam dan tidak menuju ke Pulau Perak????????????
  74. Tetapi dalam masa yang sama, pihak kita turut bersetuju untuk sama-sama mencari MH370 disekitar Andaman bersama-sama US dan lain-lain negara. Dalam masa yang sama juga China sudah mula menghantar kelengkapannya dari China menuju ke arah perairan Vietnam.
  75. Saya kongsikan satu lagi andaian nakal. Sebenarnya tujuan US menghantar banyak kelengkapannya ke Laut China Selatan pada awalnya adalah bertujuan untuk menunjukkan kepada China dan sekutunya akan kekuatan US.
  76. Selepas menemui satu klu, pihak US tiba-tiba mengundurkan kelengkapannya daripada LCS dan menuju ke Andaman pula. Kebetulan masa yang sama, China telah membawa turun kelengkapannya menghampiri perairan Vietnam.
  77. Disitu terserlah ketakutan US selepas melihat China berani menggertak US kembali dengan aksi silap mata tersebut. Kebetulan yang sama, 10 orang delegasi khas daripada China telah dihantar ke Malaysia dan tiba di KLIA sekitar 12 Mac 2014.
  78. Apa tujuan dan niat delegasi ini saya tidak tahu tetapi saya berharap ianya baik belaka.
  79. Saya kongsikan satu lagi andaian nakal, pihak US sebenarnya sudah menemui satu klu besar yang mana ia amat begitu yakin membawa kelengkapannya ke perairan Andaman dan sekitarnya dan siap ajak India bantu cari di Lautan India lagi tuuuu…..
  80. Nah, tiba-tiba pihak kerajaan kita mengeluarkan statement menafikan tetapi dalam masa sama turut mencari disitu.
  81. Nah, sekarang cuba kaitkan dengan point 44 dan 68.
  82. Okay, sekarang korang dah boleh nampak kan permainan antarabangsa. Permainan global bukannya glokal. Permainan ini adalah wayang dunia dan media berperanan utama untuk mengkaburi mata dunia daripada mengetahui plan terancang para pemimpin setiap negara.
  83. Setiap negara mempunyai kepentingan mereka tersendiri. Malaysia sudah pasti mahu menjaga imejnya dan menjaga identiti serta rahsia yang ada di lembah Nusantara ini daripada bocor ke tangan orang luar.
  84. Sebaliknya kepentingan media luar adalah mengapi-apikan disamping memprovok kerajaan kita agar terserlah kebodohan yang ada pada pemimpin kita.
  85. Saya percaya dan yakin kerajaan kita tidak bodoh seperti yang disangkakan ramai orang. Jika mereka bodoh sekalipun, tetapi penasihat yang ada dibelakang setiap pemimpin kita bukan calang-calang orang.
  86. Biarlah setiap kali sidang media, pihak kita kelihatan tidak meyakinkan atau ‘bodoh-bodoh’ asalkan rahsia negara terjaga.
  87. Mengenai bomoh yang bawa pendayung dan buah kelapa tu, saya tak mahu ulas kerana itu adalah bidang ilmu dia. Saya cuma mahu katakan bahawa bomoh tersebut juga berperanan penting dalam hal ini. Pasal apa pula?? Sila rujuk artikel ini….
  88. Mengenai parodi yang tersebar sampai satu dunia pun terikut-ikut, itu saya sudah jelaskan dalam point 85 iaitu media berperanan penting untuk memprovok kerajaan kita dalam keadaan genting. Jadi, hentikan sahaja daripada terus menyebarkan parodi atau apa sahaja yang merepek, kerana ia sedikit pun tidak membantu pencarian MH370.
  89. Mengenai teori konspirasi lagu Pitbull dan Shakira serta movie Transformers, saya tidak mahu ulas kerana sudah saya ulas dalam artikel ini. Boleh baca untuk memahamkannya.
  90. Oh ya, sebelum terlupa. Korang ingat lagi tak ada dakwaan media mengatakan satu orang Iran telah membeli 2 keping tiket penerbangan MH370 dari Pattani, Thailand pada 6 Mac 2014?? Kalau korang masih ingat, mesti korang tertanya-tanya kenapa tiba-tiba berita tersebut senyap dan lenyap begitu sahaja selepas gambar 2 orang mamat Iran yang di-photoshop-kan itu telah terkantoi salah edit pada bahagian kaki?
  91. Untuk kupasan mengenai lelaki Iran ini, sila rujuk sinisinisinisinisini dan sini. Sila pastikan korang baca “sini” tu ikut turutan tau. Persoalannya sekarang, mana pergi mamat Iran 2 orang tu dengan gambar dan hikayatnya? Kenapa media dan pihak berwajib seakan-akan telah mengabaikannya?
  92. Jawapannya, ‘mereka’ gagal mengaitkan Iran dalam rencana perang ini. ‘Mereka’ juga gagal mengaitkan Iran untuk tuduhan kesalahan merampas kapal terbang kerana tiada eviden kukuh bagi mendakwa 2 orang yang menggunakan passport palsu itu benar-benar adalah warganegara Iran dan benar-benar mampu melakukan rampasan pesawat.
  93. Seperti yang banyak saya sebutkan difacebook saya, pesawat MH370 TIDAK terhempas dan TIDAK di hijack. Sehingga kini teori ini saya masih pegang kerana belum ada apa-apa klu terbaru yang boleh menafikannya.
  94. Kenapa saya berani berkata begitu? Sehingga 12 Mac 2014, pihak Interpol telah bersidang dan cuba mengandaikan pesawat tersebut telah mendarat di Korea Utara dan telah didalangi oleh Russia.
  95. Apa kejadahnya mendarat di Korea Utara?? Jauh tu beb…. pihak TUDM kita pun dah nafikan yang pesawat boleh terbang lebih 4 jam selepas kehilangan dari radar. Jarak antara Beijing ke Korea Utara pun bukan dekat. Sudah pasti minyak yang ada dalam MH370 tidak mencukupi untuknya terbang ke Korea Utara daripada KLIA melainkan pesawat telah mengisi minyak dipertengahan jalan.
  96. Akhirnya dakwaan Interpol itu lenyap begitu sahaja. Mereka gagal buat kali kedua untuk mengheret Korea Utara dalam kancah ini setelah gagal mengheret Iran dan Uighur.
  97. Terlebih dahulu, Interpol, CIA dan FBI cuba mengheret Uighur dalam kancah tuduhan perang / merampas MH370 hanya kerana di dalam pesawat ramai orang Beijing. Sementelah Uighur adalah kawasan etnik yang ramai memeluk Islam. Namun majoriti mereka adalah Wahabi dan mempunyai link dengan Al-Qaeda. Saya bukan berniat memburukkan etnik Uighur sebaliknya, inilah punca kenapa US berani mengheret Uighur ke dalam kancah tuduhan berat tersebut.
  98. Kerana, Al-Qaeda, terorisme dan segenap jenayah perang itu sebenarnya adalah ciptaan US sendiri melalui didikan CIA. Mereka mencipta false flag setiap kali ada mana-mana jemaah Islam yang cuba bangkit di mana-mana negara.
  99.  Setakat ini, false flag tersebut masih gagal dicipta di Malaysia, iaitu negara bertuah dirantau Nusantara.
  100. Apa pasal mereka masih gagal mencipta false flag di negara ini? Pasal pemimpin kita bijak-bijak ke? Pasal rakyatnya baik-baik ke? Pasal kat sini ramai Ahlul Bait ke? Pasal kat sini ada Panji Hitam ke? Pasal apa ye???????
  101. Korang fikirlah sendiri….

  102. Berbalik kepada MH370, ada satu lagi persoalan yang sukar dijawab. Adakah kerajaan kita benar-benar TIDAK tahu dimanakah lokasi MH370 atau mereka telah tahu tetapi belum masanya untuk memberitahu kepada umum? Apakah yang sebenarnya sedang dirundingkan antara banyak negara yang hadir sekarang ini?? Apakah kaitan semua ini dengan pergolakan blok komunis-syiah dan blok kapitalis-zionis? Apakah kaitan semua ini dengan situasi politik dalam negara? Please jangan kaitkan dengan DSAI.
  103. Saya terangkan sedikit mengenai blok komunis-syiah. Blok komunis-syiah ini sebenarnya merujuk kepada pakatan Shang-Hai Co-Operation yang mana di dalamnya berkumpul beberapa buah negara komunis dan syiah yang bersetuju menjadi sahabat kepada Russia. Antaranya adalah Korea Utara, China, Vietnam, Iran, Syria, Lubnan, Venezuela dan beberapa buah negara lagi.
  104. Manakala blok kapitalis-zionis adalah merujuk kepada ‘pengawal’ dunia sekarang iaitu Amerika Syarikat, Canada, negara-negara Eropah dan seluruh sekutu mereka serta Isreal sebagai dalang dan penentu hala tuju kepada blok ini.
  105. Bagi menjayakan New World Order (NWO), pihak Isreal telah menggunakan US sebagai kuda tunggangan untuk menjayakan misi mereka menawan dan menguasai dunia selari denganprophecy mereka yang manaYehwah mereka akan turun membantu mereka dalam peperangan terakhir mereka di lembah Mageddo melawan tentera Islam.
  106. Bagi mencapai hasrat tersebut, mereka haruslah menawan dunia ini terlebih dahulu dan menyelaraskan seluruh dunia dibawah satu ruling state. Sehingga kini, hanya blok komunis-syiah sahaja yang menjadi penghalang terakhir bagi pakatan kapitalis-zionis ini untuk mencapai hasrat terakhir mereka.
  107. Bagi menunaikan hasrat terakhir tersebut, mereka harus menghancurkan Syria sekaligus meletakkan false flag mereka disana sebagai pancing untuk memikat hati umat Islam diserata dunia.
  108. Selepas itu mereka harus menghancurkan Lubnan dan target seterusnya adalah salah satu negara komunis-syiah yang berada di rantau tengah seperti Iran, Russia atau Korea Utara.
  109. Terkini, kejadian kehilangan misteri pesawat MH370 telah dilihat menjadi satu perkara penting bagi pihak kapitalis-zionis untuk memancing negara-negara komunis-syiah ini ditarik ke dalam kancah perang. Kerana itulah banyak tuduhan melulu dikeluarkan oleh pihak Interpol dan unit anti-terorisme dari CIA dan FBI dengan mendakwa dan cuba mengaitkan Iran, Korea Utara serta Uighur dalam kes Mh370.
  110. Sekaligus, pihak kapitalis-zionis ini gagal mencari punca sebenar MH370 hilang dan siapa dalang sebenar kes ini jika ia dirampas. Yang pasti pesawat TIDAK terhempas dan tidak di-hijack.
  111. Sehingga kini, klu paling hampir ada di perairan sekitar Andaman dan tidak jauh daripada semenanjung Malaysia.
  112. Pelbagai rundingan telah dibuat antara banyak pihak termasuk 10 delegasi dari China dan Vietnam. Terkini, rundingan damai antara Russia dan Crimeria telah membuahkan hasil yang mana Russia setuju untuk menarik balik tenteranya buat sementara waktu daripada sempadan Crimeria.
  113. Ini adalah satu berita baik, namun ia bukanlah pengakhirannya sebaliknya banyak lagi yang sedang menanti kita di hadapan sana.
  114. Kita, seluruh dunia sekarang ini sedang dalam fasa diambang perang dunia ke-4 (saya sendiri yang menyatakan perang dunia ke-4 bukan ke-3). Hanya sanya TIADAtrigger yang dipetik sehingga kini dan kerana itulah belum tercetus apa-apa tindakan diluar kawalan antara semua negara dalam dunia ini.
  115. Saya amat bersyukur kerana tindakan bijak pihak-pihak yang berwajib dalam kerajaan negara kita telah berjaya mengelakkan peperangan daripada tercetus. Saya juga berterima kasih kepada semua pihak yang telah terlibat dalam misi mencari dan menyelamat MH370. Saya yakin jawapan kepada kehilangan pesawat ini pasti akan terungkai setelah klu yang ada di perairan Andaman dan keatas sikit ditemui.
  116. Saya berharap, TIADA apa-apa perkara diluar kawalan berlaku dalam tempoh terdekat ini bagi mengelakkan kita terkena tempias sekiranya benar-benar ada perang berlaku.
  117. Yakinlah dan percayalah bahawa negara-negara luar tidak mahu menyerang kita kerana bijaknya orang kita ini, walaupun ada dua pihak bergaduh tetapi kita masih boleh berdiri kukuh ditengah-tengahnya.
  118. Saya percaya, jika api peperangan itu berlaku dan tercetus dinegara ini (rujuk point 18), itu adalah berpunca daripada dalaman negara kita sendiri. Ia adalah ujian terhadap kita selepas banyak kali kita lupa, leka dan lalai daripada mengingat perintah ALLAH SWT.
  119. Saya percaya selagi kita di negara ini masih banyak bersedekah, banyak berselawat dan memuliakan Ahli Bait serta tidak melakukan perkara terlarang yang melampau seperti berlakunya pesta seks bebas atau hubungan sejenis yang berleluasa, insyaALLAH tanah Melayu ini masih aman makmur.
  120. Saya percaya semua yang berlaku sekarang ini pasti ada hikmahnya. Lihatlah dari satu sudut yang lain daripada kebanyakan orang. Jangan terikut-ikut dengan pandangan majoriti kerana apa yang diyakini oleh majoriti sudah pasti TIDAK BENAR.
  121. Secara serius, saya menyeru semua pihak untuk mengambil langkah penyelesaian bagi kes MH370 ini iaitu dengan mula mengamalkan membaca doa mengelak fitnah dajjal pada setiap kali menunaikan solat fardhu 5 waktu sehari semalam. Boleh baca doa tersebut disinidan amalkanlah….
  122. Saya juga menyeru anda semua secara serius, mulakanlah daripada sekarang dengan membaca 10 ayat pertama Surah Al-Kahfi dan 10 ayat terakhir daripada surah Al-Kahfi. Jika belum hafal, hafallah sekarang sementara masih ada masa. Jika tidak mampu menghafalnya, bacalah banyak-banyak dan tambahkan 20 ayat pertama jika mampu. Kita sekarang sedang berada diambang kemuncak fitnah akhir zaman. Jika kita tidak mengamalkannya daripada sekarang, maka berhati-hatilah terhadap fitnah yang menipu. Rasulullah SAWAW berpesan kepada kita agar membaca ayat ini bagi menghindarkan diri daripada fitnah akhir zaman, sekaligus dapat membuka minda kita untuk keluar daripada majoriti serta dapat berfikir diluar kotak.
  123. 129. Saya bukanlah seorang pakar analisa atau orang professional. Saya hanya orang biasa sahaja yang sering mengambil tahu akan isu semasa dunia. Kerana itu saya mampu menulis artikel sepanjang ini dan berani menceritakannya kepada anda semua. Saya juga rakyat biasa seperti adan semua yang rindukan keamanan dan mahukan kebangkitan Islam berlaku secara fathanah.
  124. 13.0. Sekiranya ada mana-mana point di atas yang tidak betul atau tidak tepat, silalah hubungi saya untuk membetulkannya. Saya telahpun berkongsi banyak fakta, teori, sangkaan, dakwaan dan juga pelbagai lagi cerita-cerita menarik untuk tatapan seluruh umat Nusantara khususnya Melayu-Islam di negara kita. Saya telah membawa anda kepada punca permasalahan, kaitan-kaitannya, aspek sosio global dan juga penyelesaiannya. Saya amat berharap agar apa yang saya tuliskan ini memberi manfaat kepada anda semua.
Inilah artikel terakhir saya mengenai MH370 sehingga ada klu terbaru yang berskala lebih besar diumumkan oleh pihak media. Saya berharap pengakhiran kepada semua ini adalah baik dan menguntungkan umat Islam. Secara peribadi, saya sebenarnya TIDAK berani memberitahu lokasi kapal tersebut….

WAllahuA’lam Bessawab.
Ya ALLAH, jauhkanlah kami semua daripada fitnah akhir zaman baik yang nyata waima yang tersembunyi. WasALLAHu ‘ala Sayyidina Muhammad, an-Nabiyyil Mukhtar, wa ‘ala Aalihi wa Itratihi wa Baarik wa Sallam.
Sekian,

Wassalam.
———
Sumber-sumber, rujukan dan kredit….
1. Facebook.com
2. BBC image.
7. Sinar Harian1.
13. CBC News.
14. AFR.
16. A secret document by FundForPeace
17. Sinosphere.
18. Rakan blogger, Shah Paskal.
19. Rakan-rakan facebook saya.
20. Corren Gravanta.
21. Mat Nor.
22. Seluruh Media Malaysia tanpa terkecuali.
23. Pihak berkuasa tempatan.
24. DCA.
25. Pihak pengurusan MAS.
26. Brader dari Terengganu.
27. Dan seluruh warga kerja yang telah turut sama menjayakan artikel ini secara langsung atau tidak langsung.Jutaan terima kasih kepada semua yang menunggu dan tidak putus-putus menantikan kehadiran artikel ini. Jutaan terima kasih kepada semua yang sudah membacanya. Jutaan terima kasih juga kepada anda semua diluar sana. Salam kedamaian daripada saya, mohon ampun dan maaf andai ada banyak kesalahan dan kesilapan. Sekian daripada saya, semoga segala apa yang saya nukilkan membawa manfaat walaupun kecil kepada anda semua.
Terima kasih.
———
-bradokapak-
Pengkaji Ilmu Akhir Zaman.
Artikel ini hanya perkongsian pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami, Berita Semasa.
sumber dipetik dari:-http://www.beritasemasa.com.my/pembongkaran-misteri-mh370-mas