Friday 21 March 2014

Dua objek ditemui di Lautan Hindi

PESAWAT AP-3C Orion milik Tentera Udara Diraja Australia adalah antara pesawat yang dikerah untuk mengesan lokasi dua objek yang ditemui selatan Lautan Hindi semalam.

SEPANG - Penemuan dua objek yang dipercayai mempunyai kaitan dengan operasi pencarian MH370 di selatan Lautan Hindi berdekatan Perth, Australia boleh menjadi petunjuk kuat bagi merungkai kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) itu sejak 8 Mac lalu.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, Malaysia menganggap semua maklumat yang diterima sebagai penting sebagaimana sebelum ini apabila pihaknya menerima laporan satelit China yang mengesan objek di Laut China Selatan.

Menurut beliau, dalam penemuan terbaharu itu, pihaknya menerima maklumat dua objek tersebut dirakam menggunakan satelit lain yang belum lagi dapat disahkan tarikh imej diambil.

"Pada pukul 10 pagi ini (semalam) Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menerima panggilan telefon daripada Perdana Menteri Australia, Tony Abbot yang memberitahu tentang dua objek yang mungkin mempunyai kaitan dengan pencarian MH370 di selatan Lautan Hindi.

"Pihak berkuasa Australia di Kuala Lumpur telah memberikan taklimat kepada saya tentang situasi itu dan Menteri Luar Australia juga telah bercakap dengan Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman," katanya pada sidang akhbar di Hotel Sama-Sama di sini semalam.

sumber dipetik dari Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/

No comments: