Friday 7 August 2015

Pertandingan meriam karbaid

SEJARAH Kota Pontianak di Kalimantan, Indonesia bermula selepas Sultan Syarif Abdurrahman Alkadrie bersama saudara-maranya bermuafakat untuk mencari tempat kediaman baharu selepas bapa mereka meninggal dunia.

Mereka berangkat dengan 14 perahu dan menyusuri Sungai Kakap sehingga menemui sebuah pulau, yang kini dikenali dengan nama Batu Layang.

Di pulau itu, rombongan tersebut telah diganggu hantu puntianak menyebabkan Syarif Abdurrahman memerintahkan seluruh pengikutnya untuk memerangi hantu-hantu itu dengan menggunakan meriam karbaid yang dihalakan ke arah sungai.

Selepas berjaya mengharungi situasi getir dan menghalau hantu-hantu tersebut, rombongan itu kembali meneruskan perjalanan menyusuri Sungai Kapuas.

Menjelang subuh 23 Oktober 1771, mereka tiba di persimpangan Sungai Kapuas dan Sungai Landak.
Mereka menebas pokok-pokok di daratan itu selama lapan hari dan mula membina sebuah rumah dan balai serta menamakan kawasan itu sebagai Pontianak.

Sejak itu, tradisi bermain meriam karbaid masih diteruskan di Pontianak setiap kali menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Letusan daripada meriam tersebut boleh didengari sehingga lima kilometer dari tempat ia di letupkan.
Bahkan, rumah-rumah yang berada dekat dengan meriam-meriam itu turut bergegar dek bunyi letupan tersebut.

Tradisi yang sudah berlaku sejak puluhan tahun itu menandakan seluruh warga Pontianak sedang bergembira meraikan kehadiran lebaran selepas sebulan menjalani ibadah puasa sepanjang bulan Ramadan.

Kegembiraan itu disambut dengan meledakkan meriam-meriam karbaid yang dibuat oleh anak-anak muda di daerah tersebut.

“Bahkan selama sedekad kebelakangan ini, permainan meriam karbaid semakin meriah kerana disokong oleh pemerintah yang menjadikan ia sebagai satu festival yang melibatkan penduduk setempat,” kata Zainal Bahrul, salah seorang penduduk yang tinggal di tepian Sungai Kapuas.
 

Gas metana


Acara meletupkan meriam karbaid dilakukan secara serentak terutama pada malam hari raya, namun beberapa hari sebelum itu sudah ada meriam yang sengaja diletupkan untuk diuji.

Di sepanjang tepian Sungai Kapuas, beberapa meriam karbaid tersusun rapi mewakili kelompok masyarakat masing-masing yang terdiri daripada lorong perumahan atau perkampungan di kawasan tersebut.

Ukuran dan jumlah meriam karbaid untuk setiap kelompok juga berbeza-beza. Bagi menampakkan ia kelihatan lebih cantik, meriam-meriam tersebut dicat dengan warna-warna cerah serta dihias motif-motif tertentu.

Meriam karbaid berbentuk silinder itu dibuat daripada kayu belian, mabang, meranti atau ulin yang dililit dengan rotan.

Ini bukanlah jenis permainan yang murah kerana untuk menghasilkan sebuah meriam, kayu sepanjang tujuh meter dengan diameter 80-100 sentimeter yang berharga antara Rp2 juta (RM575) sehingga Rp5 juta (RM1,400) diperlukan.

Bahan karbaid atau dalam bahasa Inggeris carbide mampu mengeluarkan gas metana apabila bercampur dengan air dan meletup apabila dicucuh api.

Bahan tersebut dijual pada harga Rp2 juta (RM575) untuk 100 kilogram. Kebiasaannya ia cukup untuk bermain selama dua hari.

“Kalau dikira daripada persiapan sampai boleh diledakkan, mungkin boleh habis sehingga Rp20 juta (RM5,746),” jelas Zainal.

Walaupun kos untuk meletupkan meriam tersebut sangat mahal namun ia tidak menghalang penduduk Pontianak untuk terus memelihara tradisi festival meriam karbaid. “Tradisi ini sudah turun temurun.

Anak-anak kecil sudah pandai memasang meriam karbaid, bahkan mungkin mereka tidak boleh tidur kalau tidak dengar ledakan meriam ini. Mereka juga diajar untuk membuatnya,” ujarnya.

Kemeriahan festival meriam karbaid kini sudah sampai ke kota lain sehingga mengundang pelancong dari dalam dan luar negara untuk menyaksikan dentuman-dentuman meriam itu sekali gus menyemarakkan malam hari raya di Kalimantan.

Menurut Zainal, kedatangan pelancong ke daerah tersebut telah memberi keuntungan kepada penduduk setempat.

Jelasnya, apabila pelancong turut menyalakan meriam karbaid, mereka akan menyumbangkan wang kepada pemilik meriam.

Selain itu, terdapat penduduk yang menjual pelbagai jenis makanan dan kuih-muih ketika festival memainkan meriam tersebut berlangsung.

“Selalunya pada malam raya, kota Pontianak menjadi sunyi kerana ramai yang pergi ke Sungai Kapuas untuk melihat pertunjukan meriam karbaid,” kata Zainal.

Berperang

Sementara itu, di kampung Zainal, beberapa orang penduduk bergotong-royong untuk menghias deretan meriam karbaid yang sudah siap untuk melawan kekuatan meriam karbaid dan berperang dengan kampung lain.

Bagi memastikan meriam-meriam tersebut tidak cepat rosak, mereka merendam meriam itu di dalam Sungai Kapuas.

Zainal yang mewakili penduduk dari Lorong Haji Mursyid menghias meriam mereka dengan corak khas Melayu.

Persiapan menjelang ‘perang’ itu sudah dilakukan sejak beberapa hari yang lalu. Mereka berharap dapat mengulangi kejayaan tahun sebelumnya kerana kampung itu pernah menduduki tempat ketiga festival meriam karbaid iaitu pada tahun 2013 dan juara pada tahun lepas.

Bagaimanapun, ada satu perkara yang mengganggu fikiran Zainal dan penduduk lain yang meneruskan tradisi meriam karbaid.

“Sekarang susah sekali untuk mendapatkan kayu kerana pembalakan haram. Ini menyebabkan bentuk meriam karbaid semakin kecil berbanding sebelum ini,” jelasnya.

Ujar Zainal, kayu-kayu yang dibeli dari Kampung Arang Kubu Raya tiada lagi kerana pemiliknya sudah ditangkap polis selepas terlibat dalam kegiatan pembalakan haram.

“Pada hal kami sudah membawa surat daripada Forum Meriam Karbaid untuk membeli kayu. Itukan kayu untuk membuat meriam karbaid, bukan untuk tujuan menjual kepada pihak lain,” keluhnya. – ANTARA

sumber : http://www.kosmo.com.my/

No comments: