Tidak ramai yang berani mengambil risiko untuk menggunapakai
perkhidmatan servis daripada Bank Islam. Mungkin yang menjadi pelanggan
setia “Bank Islam’ mungkin anda ada kisah dan pengalaman tersendiri
sehingga menyebabkan anda begitu berpuas hati dengan servis dan
perkhidmatan bank Islam.
Walaubagaimanapun, Berita Semasa difahamkan Erman Syah Abdul Hamid telah berjaya mendapatkan kembali wangnya yang telah “hilang” sebelum ini melalui perkhidmatan simapanan Bank Islam. Hakikatnya Erman Syah Abdul Hamid terpaksa melalui liku-liku dan “jalan yang sukar” untuk mendapatkan kembali wangnya sendiri. Bagaimana pula dengan anda? Ada pengalaman menjadi pelanggan Bank Islam?
sumber : http://www.beritasemasa.com.my/
Walaubagaimanapun rata-rata tinjauan yang Berita Semasa lakukan daripada..kalangan
pelanggan, bekas pelanggan hampir-hampir mahu bergelar pelanggan Bank
Islam mempunyai satu perkataan sama yang mereka lontarkan. Servis Bank
Islam tidak bagus berbanding bank lain. Ditambah dengan tawaran kadar
faedah yang digunapakai bank Islam agak tinggi. Keuntungan Bank Islam
yang dikaut daripada Bank Islam disbealik pinjaman rumah turut membeban
pelanggan mereka yang tiada banyak pilihan. Begitu juga dengan kemudahan
kad kredit mereka.
Menghubungi call center Bank Islam juga
satu penyiksaan menyebabkan kredit telefon habis tetapi bantuan yang
diperlukan sukar disambut & disahut. Mesin ATM?Mesin ATM pula kurang
diselenggarakan, perkhdimatan online juga agak menyedihkan.
Berdasarkan pengamatan Berita Semasa
perkhidmatan Bank seperti Public Bank, OCBC berada di kelas tersendiri.
Maybank & CIMB juga tidak menghampakan terus mempertingkatkan servis
mereka daripada masa ke semasa.
Walaubagaimanapun ada seorang pengadu
Erman Syah Abdul Hamid namanya yang mendakwa menjadi mangsa kepada
penipuan dan kelemahan pengurusan Bank Islam, di mana hasil wang gaji
Erman Syah Abdul Hamid yang disimpan di Bank Islam telah hilang begitu
sahaja. Bertambah teruk lagi, Erman Syah Abdul Hamid mendakwa pihak Bank
Islam dilihat bersikap lepas tangan di atas kejadian yang berlaku tanpa
sebarang penjeladan yang konkrit daripada pihak Bank Islam.
Bersama-sama ini saudara Erman Syah
Abdul Hamid telah tampil berkongsi berita pengalaman kisah benarnya
menjadi pelanggan Bank Islam sehingga menjadi mangsa yang masih lagi
tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya
Bank Islam – Bukan Bank Pilihan Saya
Sebagai seorang pengguna beragama Islam,
saya amat berbesar hati dan teruja menjadi pelanggan sebuah bank yang
mempunyai perkataan “Islam” pada namanya. Mesti gah dan tidak
menyusahkan pelanggan dan serba-serbinya baik berbanding bank lain yang
belum tentu ‘shariah-compliant’.
Tetapi apa ada pada nama? Bukan sedikit
orang atau organisasi meletakkan perkataan Islam pada nama organisasi
mereka tetapi menjadi topeng untuk melariskan bisnes mereka.
Pertengahan tahun ini, saya membuka
akaun semasa di Bank Islam setelah mempunyai akaun simpanan dan akaun
pembiayaan peribadi sejak beberapa tahun lepas. Barulah tembelang Bank Islam terbongkar. Cek berjumlah 5 digit, hasil kerjaya selama setahun tanpa dipastikan sebabnya telah ‘hilang’.
Pelik., setelah kira-kira 3 minggu cek
dimasukkan, tiada panggilan dari bank diterima menyatakan cek
bermasalah. Jadi, saya dengan yakin mengeluarkan cek persendirian tidak
melebihi amaun yang ada di dalam akaun simpanan. Alangkah terperanjatnya
kedua-dua cek saya adalah cek tendang!
Bank Islam bila dihubungi bermati-matian
menyatakan saya tidak memasukkan cek ke Bank Islam. Hanya setelah saya
memeriksa dengan syarikat pengeluar cek, menyatakan cek sudah lama
ditunaikan dan saya akan membuat aduan ke Bank Negara seandainya cek
masih hilang, barulah menggelabah kakitangan bank menyatakan cek memang
sudah ditunaikan tetapi tidak dimasukkan ke akaun saya.
Jawapan apakah ini? Jika saya ada bisnes
besar tidak mungkin saya perasan kehilangan wang sebegitu kecil. Tetapi
kerana kerjaya cuma makan gaji, maka apa yang diperolehi amat berharga.
Bukan itu sahaja bala dikurniakan oleh
Bank Islam kepada pelanggannya. Saya ketika itu cuma menghitung hari
untuk ke Tanah Suci. Dengan jelas dan terang saya memberitahu satu cek
tersebut adalah untuk dimasukkan ke akaun simpanan saya supaya menjadi
belanja di Tanah Suci. Tetapi bila di Tanah Suci, wang di dalam akaun cuma seratus lebih.
Dua bulan ‘menghambat’ bank Islam dan
aduan ke Bank Negara sudah pun dibuat, saya meminta permintaan khas
kerana kepayahan yang di’hadiah’kan kepada saya ini, kurangkanlah faedah
ke atas pinjaman peribadi saya. Adakah kesusahan ini disebabkan
kesilapan saya. Tetapi dengan angkuh dan tidak rasa bersalah, Bank Islam
membalas email saya menyatakan kadar faedah pinjaman TIDAK DAPAT
dikurangkan. Malah dicadangkan membuat pinjaman lagi dengan Bank Islam.
Jadi … SEGALA KESUSAHAN YANG DITERIMA OLEH SAYA KERANA KESILAPAN BANK ISLAM ADALAH PERCUMA??????
Untuk sahabat yang membaca kisah ini,
jadikan iktibar. Dewasa ini, perkataan ISLAM didalam organisasi
adakalanya cuma pelaris bisnes, semangat ISLAM tidak dijiwai dan
diterapkan. Janji untung, agama boleh dijual-beli.
“Saya dah serik berurusan dgn Bank Islam Lisa. Tak sangka nama Islam tp perangai Yahudi. Dan takde faedah berlembut juga memandangkan seantero Malaya ni ada masalah dgn Bank Islam. Saya akan bayar segala hutang-piutang tg saya akan pastikan kawan2 saya tak tertipu dgn kulit Islam bank Islam ni.” katanya.
Jika rasa tidak perlu, saya tidak memaksa. Saya berharap anda semua mengambil iktibar….
Pengadu : Erman Syah
Laporan Polis Kes Erman Syah Abdul Hamid?
Anda boleh semak laporan polis yang dikemukan oleh saudara Erman Syah Abdul Hamid seperti di bawah ini….Walaubagaimanapun, Berita Semasa difahamkan Erman Syah Abdul Hamid telah berjaya mendapatkan kembali wangnya yang telah “hilang” sebelum ini melalui perkhidmatan simapanan Bank Islam. Hakikatnya Erman Syah Abdul Hamid terpaksa melalui liku-liku dan “jalan yang sukar” untuk mendapatkan kembali wangnya sendiri. Bagaimana pula dengan anda? Ada pengalaman menjadi pelanggan Bank Islam?
sumber : http://www.beritasemasa.com.my/
No comments:
Post a Comment