Friday 26 September 2014

Ranking Tanah Rizab Melayu Tergadai & 88% Telah “Dirogol” di Malaysia. Kelantan Tertinggi, Penang & Putrajaya Habis!

Ranking Tanah Rizab Melayu Tergadai & 88% Telah “Dirogol” di Malaysia. Wasiat Raja-Raja Melayu Tidak Dipedulikan! Berita Semasa sekali lagi ingin mengatakan yang kami sama sekali tidak menolak pembangunan. Tetapi biarlah berpada. Jangan dihidangkan lambakan duit di “depan mata” yang membuat keputusan terus terketar-ketar luatut sehingga hilang pertimbangan melepaskan amanah yang diberikannya kepadanya diberikan kepada orang luar.

Rasanya semuanya sudah sedia maklum yang mana tanah di Malaysia begitu mudah terlepas dan diperdagangkan kepada “orang luar” jikalau mahu dibandingkan syarat yang begitu ketat dibandingkan negara jiran kita Malaysia. Contoh? Contohnya (KLIK DI SINI).

Apabila baru-baru ini didedahkan yang mana tanah rizab melayu tergadai sehingga tinggal 12% sahaja, ramai pemimpin terkejut. Ha? Menteri besar _______ terkejut, Ketua Menteri ________ terkesima, Menteri Besar ________ ini pun terperanjat. Terperanjat? Ermmm…..

Statistik Sejarah Tanah Rizab Melayu di Malaysia?

  1. Daripada 3.1 juta hektar yang British tinggalkan kepada orang Melayu pada tahun 1931
  2. Ditambah dengan Wasiat raja-raja Melayu semasa pembentukan Perlembagaan Perse­ku­­tuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 menetapkan nisbah 50 peratus tanah di negara ini diperuntukkan kepada Tanah Rizab Melayu.
  3. 12.9 juta hektar adalah keseluruhan keluasan tanah semenanjung Malaysia tidak termasuk Pulau Pinang dan Melaka.
  4. Tanah Rizab melayu pernah hanya tinggal 1.30 juta hektar (9.9%) sahaja pada tahun 1983.
  5. Terkini tinggal pada tahun 2014, 12% sahaja tanah rizab Melayu
  6. 88% tanah rizab melayu telah hilang dan tergadai bersama-sama “habuan” masing-masing
  7. Akhirnya, masing-masing telah tersadai kekenyangan
KLIK SINI : Baca Peringatan Sultan Selangor Mengenai
Tanah Rizab Melayu Daripada 3 Juta Hektar Semakin Terhakis?
 
Berdasarkan semakan berita Semasa terhadap statistik yang disediakan oleh Pejabatan tanah & Galian (PTG) dan juga Bahagian Tanah, Ukur dan Pemetaan (BTUP) memperolehi ranking tanah rizab Melayu di malaysia mengikut keluasan yang tinggal pada ketika ini :

Ranking Tanah Rizab Melayu di Malaysia 2014 Mengikut Negeri

  1. Kelantan
  2. Kedah
  3. Perak
  4. Pahang
  5. Johor
  6. Melaka
  7. Negeri Sembilan
  8. Selangor
  9. Perlis
  10. Kuala Lumpur
  11. Terengganu
  12. Putrajaya
  13. Pulau Pinang
Kelemahan pengurusan di peringkat kerajaan negeri adalah punca utama di mana Tanah Rizab Melayu tidak diganti semula selepas dilupuskan statusnya. Jadi apabila diedahkan statistik dan data terkini melibatkan jumlah tanah rizab Melayu yang tergadai ini, adalah pihak-pihak yang “bertanggungjawab” untuk mengganti semula?

sumber : http://www.beritasemasa.com.my/

No comments: