Saturday 20 June 2015

Punca Nilai Ringgit Malaysia Jatuh Merudum 6.08%

Punca Nilai Ringgit Malaysia Jatuh Merudum 6.08% Kepada Paras USD1 Bersamaan RM3.71

Sehingga ke hari ini, Berita Semasa merasakan Datuk Ahmad Maslan sememangnya kalangan yang tidak layak sama sekali memegang jawatan Timbalan Menteri Kewangan apatah lagi Menteri Kewangan. Begitu ramai figura yang lebih layak, akhirnya Ahmad Maslan yang dilantik?

Apakah kita di Malaysia ketandusan pemikir dan bakat? Baru-baru ini Ahmad Maslan telah mengatakan punca nilai ringgit Malaysia jatuh dek kerana serangan dan dakwaan yang tidak henti-henti daripada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan dalam mentadbir negara Malaysia hari ini.

Persoalannya Berita Semasa ingin lontarkan kembali persoalan kepada Najib Razak adakah jika Tun dr Mahathir puji dan terus memuji corak kepimpinan Datuk Seri Najib Razak, adalah nilai ringgit Malaysia yang terus jatuh teruk pada ketika ini akan naik semula?


Akhirnya Bank Negara baru-baru telag mengambil pendekatan menerangkan kepada umum, punca dan sebab nilai ringgit Malaysia jatuh merudum antaranya ialah :
  • Nilai ringgit dipengaruhi perkembangan ekonomi domestik dan global hari ini
    trend harga minyak mentah dan gas
  • jangkaan pelabur berkaitan dengan dasar kewangan bank-bank pusat utama
  • Hakikatnya, agenda politik di Malaysia bukanlah punca dan ebab nilai ringgit Malaysia jatuh
  • kebimbangan terhadap entiti berkaitan kerajaan (GLC). Ehemmm….
  • penarafan kredit kepada Malaysia oleh agensi penarafan kredit antarabangsa seperti Fitch Ratings
P/S : Besarlah harapan Berita Semasa agar seseorang yang pegang portfolio kewangan, tidak cuba untuk “goreng rakyat” mengenai ekonomi yang sama sekali tidak benar. Buktinya. Kenyataannya sendiri disanggah pihak Bank Negara.

sumber di petik :- http://www.beritasemasa.com.my/punca-nilai-ringgit-malaysia-jatuh-merudum

Peluang SAYA Kongsi "MISI MENCARI LEADER”.. Pendaftaran Leader dibuka..." Anda melakukan tugasan hanya 10% selebihnya di lakukan oleh system . Pendapatan RM 1,800 dalam masa 10 hari saja. Modal permulaan RM 95. pertanyaan sila TEL 013 9822 893 / 013 9116 568  atau boleh layari laman sesawang : http://klatebis.com atau klik LIKN dibawah :-


No comments: