Statistik
daripada kajian Harvard menunjukkan hanya 3% daripada perusahaan kecil berjaya
maju menjadi syarikat besar. Elemen utama yang dikongsi oleh
perusahaan-perusahaan kecil yang berjaya ini adalah masing-masing mempunyai
pelan pemasaran yang tertulis dan diikuti secara aktif. Ini merupakan bukti
yang cukup kukuh.
2. Tidak Menonjolkan Kelainan Dalam Perniagaan
Dalam
dunia perusahaan kecil, anda tidak perlu cemerlang, anda hanya perlu ada
kelainan. Perusahaan
kecil yang menawarkan pengalaman yang lain daripada yang lain, menarik, tidak
diduga dan luar biasa, adalah bakal menjadi perusahaan yang lebih berjaya.
Perusahaan kecil yang memberi pengalaman yang biasa biasa sahaja akan mendapat
hasil yang biasa biasa juga.
3. Tidak Mempunyai Program Rujukan (Referral)
Strategi
pemasaran yang paling unggul dan #1 bagi perusahaan kecil adalah pemasaran
melalui rujukan (referral marketing).
Perniagaan
kecil yang berjaya tidak bergantung denagn pengkhabaran mulut ke mulut, tetapi
melalui proses sistematik untuk menggalakkan pemberian rujukan (referrals).
4. Tidak Melakukan Pemasaran Kepada Pelanggan Anda
Asset
paling berharga dalam apa jua perniagaan adalah senarai pelanggan. Perusahaan
kecil yang berjaya sedar akan perkara ini. Mereka tidak akan membelanjakan wang
untuk pemasaran kepada orang umum, tetapi akan menggunakan sumber kewangan
mereka untuk melakukan pemasaran kepada pelanggan yang sedia ada.
Pemasaran
kepada pelanggan tetap akan mendatangkan …
- Pesanan yang lebih besar
- Pembelian lebih kerap
- Lebih banyak rujukan
5. Tiada Sasaran Kumpulan Pelanggan
Terdapat
ungkapan yang menyatakan,”Jika semua orang adalah prospek anda, maka tiada
orang yang akan menjadi pelanggan anda.”
Cara
paling pantas untuk meningkatkan jualan ialah dengan memilih sasaran pemasaran
dan menumpukan segala kekuatan pemasaran anda untuk menembusi kumpulan pembeli
tersebut. Apabila anda berbuat demikian, kegiatan pemasaran anda akan
membuahkan hasil yang lebih banyak dengan pelaburan yang sedikit.
6. Tidak Menyedari Tentang Perniagaan Yang Diceburi
Ini
disebut sebagai “Emyth Syndrome.” Terlalu banyak pemilik perniagaan yang gagal
mengenal pasti satu fakta mudah: PEMASARAN adalah pemacu perniagaan. Jadi janganlah
leka dengan penjualan produk dan perkhidmatan sahaja; anda seharusnya
menumpukan perhatian untuk menarik lebih ramai pelanggan.
Michael Gerber
berkata,”Tumpukan perhatian TERHADAP perniagaan,
dan
bukannya DALAM perniagaan.” Kesimpulan Inilah
enam kesilapan besar pemasaran perusahaan kecil. Terdapat banyak kesilapan yang
mungkin dibuat oleh pemilik perniagaan kecil, tetapi ini merupakan
kesilapan-kesilapan yang paling BESAR.
No comments:
Post a Comment