Friday 10 February 2017

Kenaikan Harga Makanan Malaysia Naik vs Harga Dunia Turun? Pelik!

PINJAMAN PERIBADI UNTUK KAKITANGAN KERAJAAN dan BADAN BERKANUN. MELALUI KOPERASI dan BANK. POTONGAN MELALUI BIRO PERKHIDMATAN ANGKASA. BERMINAT HUBUNGI/SMS 013-9116 568 (abgdin)

Dr Muhammed Abdul Khalid dari Khazanah Research KRI yang kata. Tetapi angka ini ada bersebab. Inflasi Malaysia berada pada angka yang rendah ada disebabkan permintaan yang lemah dan kos pengangkutan di Malaysia yang menunjukkan kos menurun.

Ini  adalah disebabkan yang kita sudah sedia maklum di mana sekarang ini harga minyak dunia masih lagi berada di paras yang rendah sekaligus mempengaruhi tawaran harga minyak di Malaysia.

Tetapi…
Tetapi jikalau kita buang kategori pengangkutan dalam mengunjurkan inflasi di Malaysia sebenarnya inflasi negara Malaysia adalah di paras yang tinggi iaitu 4.6 peratus.

Pada Mac 2016 telah pun dicatatkan inflasi di Malaysia paling tinggi sejak tahun 2009. Jadi apa yang menyebabkan kenaikan inflasi Malaysia? Sebenarnya sekarang ini kenaikan harga makanan Malaysia naik adalah penumbang terbesar kepada lonjakan inflasi.


beritasemasa.com.my

No comments: