Tuesday 15 April 2014

Syarat “Kelompok Elit” Diperketatkan.

PTD 2014 : Syarat “Kelompok Elit” Diperketatkan. Perlu Sertai 12 Bulan Kursus! Peluang Kenaikan Gaji, Elaun, Kenaikan Pangkat Cepat! Berminat : Dua tahun lalu, timbul isu berkaitan PTD (SEPERTI DI SINI). Ramai sebenarnya baik daripada diri pemohon mahupun kalangan ibubapa mahukan anak-anak mereka menjadi PTD. Masakan tidak, PTD merupakan “kelompok elit” dalam sektor awam.

Berita Semasa boleh katakan kumpulan PTD adalah kumpulan popular. Semua jawatan tertinggi dalam kementerian pun kebanyakannya disandang PTD termasuklah meliputi dalam bidang kewangan, audit, kastam walaupun bukan pakar ataupun datang dari sesetengah bidang yang diceburi dan dikendalikannya.
Intan PTD
Sekarang ini pun Ketua Setiausaha Negara (KSN) dan kesemua Ketua Setiausaha kementerian (KSU) terdiri dan datang dari kelompok PTD. Jika sebelum ini kadet PTD hanya perlu menghadiri kursus DPA di Intan sebelum diserap sebagai pegawai PTD kekal tetapi permohonan PTD 2014 menjadi lebih sukar.

Semuanya bagi memastikan PTD selepas ini lebih berkualiti Syarat Baru Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD 2014)?
  • Kadet PTD perlu ikuti dua kursus diploma
  • Kursus 5 bulan Siswazah Pentadbiran Awam ( DPPA ) di bawah Universiti Malaya (UM)
  • Diploma 7 bulan Pentadbiran Awam (DPA) di bawah Intan
  • Kursus DPPA memfokuskan konsep ‘Askar’ termasuk sikap kemahiran, pengetahuan, ketangkasan dan berdaya tahan dengan menjalani kursus 30 jam kredit dalam dua semester
  • Kursus DPA lebih tertumpu kepada pembentukan peribadi
Bagaimana ada yang masih berminat dan menyimpan cita menyertai PTD? Menyentuh soal gaji Pegawat Tadbir Diplomatik (PTD), sebenarnya tidaklah setinggi mana. Lebih kurang sama sahaja dengan gred lain di sektor awam. Begitu juga elaun Pegawat Tadbir Dilomatik (PTD), sama sahaja dengan kakitangan awam yang lain. Cuma….bezanya di sini :

Beza PTD VS Kakitangan Awam : Kenaikan Gaji, Elaun, Kenaikan Pangkat?
  1. PTD lebih mudah dan senang naik pangkat sekaligus peluang kenaikan gaji kalangan PTD lebih cepat. Contohnya, baru 3 tahun dah naik M44, sudah menjadi perkara biasa ada yang umur 30 sudah M48
  2. Boleh lompat ke kementerian atau jabatan lain
  3. Kerapkali mesyuarat, keluar sekaligus peluang menuntut elaun terbuka luas untuk PTD
  4. Bidang tugas PTD lebih kepada “basic management, planning, organising, leading dan juga controlling” dilihat seperti CEO peringkat percubaan yang banyak membantu KSU, ketua mereka di sesuatu jabatan atau kementerian. Ini kerana akhirnya PTD inilah yang akan menggantikan kelompok peringkat tertinggi dalam sektor awam.
Sebelum ini PTD ada mencuba nasib untuk memecah masuk “kubu kebal” Polis Diraja Malaysia (PDRM), namun polis bangkit melawan dan menentang sekeras-keras dasar tersebut bagi mengelakkan pengarah-pengarah terdiri daripada kalangan PTD dalam organisasi peringkat tertinggi PDRM dan juga di Kementerian Pendidikan Malaysia KPM (CONTOHNYA DI SINI)

P/S : Jikalau sebelum ini kemuncak PTD ialah jawatan Duta Malaysia. Jikalau tidak pun Ketua Setiausaha Kementerian KSU. Malangnya, sekarang ini ahli politik yang hilang “sentuhan emasnya” telah mula dilihat dicampakkan menjadi Duta Malaysia pula.

dipetik dari: http://www.beritasemasa.com.my/ptd-2014-syarat-sektor-awam

No comments: