Friday 25 April 2014

PNB agih RM116 bilion kepada pelabur

Wan Mohd Zahid (kanan) diiringi wakil CCM bersama pelajar SMK Dato’ Mahmud Paduka Raja (1) pada majlis penyampaian hadiah MSAM 2014, semalam.

PERMODALAN Nasional Berhad (PNB) mengagihkan RM116 bilion kepada pelaburnya sejak 1981 yang sehingga kini hasil keuntungan urus niaga pengurus dana PNB di pasaran saham.

Ahli Lembaga Pengarah Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB), Tan Sri Dr Wan Mohd Zahid Mohd Noordin, berkata, peranan dimainkan pengurus dana terlatih yang menjalankan tugas dengan amanah, jujur dan berkaliber membolehkan pelabur menikmati pulangan pada kadar memberangsangkan.

“Pengurus-pengurus dana ini menggunakan kebijaksanaan dan kemahiran dimiliki untuk memilih saham, sektor atau industri yang boleh diceburi atau dilaburkan, dan menjana keuntungan syarikat.

“Pulangan atau keuntungan pelaburan juga diperoleh melalui pengagihan dividen oleh syarikat yang dimiliki PNB,” katanya ketika berucap pada majlis penyampaian hadiah Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2014 CCM Interschool Showdown di Tapak Pameran MSAM, semalam.

Pada program itu, sebanyak 12 sekolah bertanding di peringkat akhir yang menobatkan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dato’ Mahmud Paduka Raja (1), Tanah Merah sebagai johan, manakala naib johan disandang SMK Kota Bharu dan SMK Badang, Kota Bharu di tempat ketiga.

No comments: