Monday 20 October 2014

Kadar Interest Pinjaman di Malaysia Naik Lagi (SIRI 2) Kepada 7.10% Awal Tahun 2015? Pakar Ekonomi Kongsikan Petunjuk!

Kadar Interest Pinjaman di Malaysia Naik Lagi Kepada 7.10% Awal Tahun 2015? Pakar Ekonomi Kongsikan Petunjuk! Dalam keadaan rakyat Malaysia telah dihantar isyarat jelas menjelang tahun pembukaan 2015 kelak, di mana rakyat Malaysia bakal disuapkan dengan bahang kenaikan inflasi naik 2015 dan juga pelaksanaan cukai GST 6%.

Terbaru, kadar hasil bon/sukuk telah… menghantar isyarat jelas mana gelombang kenaikan OPR siri kedua sudah tidak boleh dielakkan lagi sekaligus akan berlaku kenaikan BLR naik siri 2. Apa tandanya?

Semakan Berita Semasa menunjukkan hasil sukuk 2 tahun telah meningkat kepada 24 mata asas untuk tahun 2014 kepada 3.49% yang mana 24 mata lebih tinggi daripada penanda aras pada kadar polisi yang telah ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia yang mana pada ketika ini OPR Malaysia adalah pada kadar 3.25%.

Terbaru, pakar ekonomi Barclays Plc juga berpendapat yang mana Bank Negara Malaysia (BNM) hampir pasti akan mengumumkan satu lagi pengumuman yang tidak mampu diterima oleh kalangan penghutang di Malayisa terutamanya iaitu kenaikan 25 lagi mata asas pada awal suku pertama 2015 sekaligus kenaikan kadar interest pinjaman di Malaysia naik lagi sekali.

KLIK SINI : Nilai Matawang Ringgit Malaysia Kembali Jatuh US$1.00=RM3.283. 
Tahun 2014, Kuasa Beli Rakyat Malaysia Juga Jatuh? 

Kesan Kenaikan Kadar Interest Pinjaman Naik Siri Yang Kedua?

Hakikatnya hutang Malaysia agak membebankan lebih kurang sama dengan negara Pakistan apabila dibandingkan tahap hutang Malaysia dengan GDP Malaysia yang mana berada di kedudukan antara yang tertinggi dikalangan 13 negara Asia yang lain selepas Sri Lanka apabila ia dilaporkan sendiri oleh Berita Bloomberg.
  1. Berdasarkan data rasmi yang dikeluarkan, pemotongan subsidi minyak 20 sen baru-baru membolehkan kerajaan Malaysia dapat menjimatkan perbelanjaan sejumlah RM1.5 bilion
  2. Kerajaan Malaysia bakal mendapat RM7 bilion lagi penjimatan dengan ______________. Nantikan.
Hutang tetap hutang. Hutang perlu diselesaikan & dikurangkan bukannya dibiarkan semakin tinggi dan tinggi. Hutang kerajaan terlalu tinggi sekarang tidak berpadanan dengan kapisiti negara kita sebagai hanya negara membangun.
“Negara membangun selera belanja besar”
Akhirnya Ketua Pasaran Kewangan daripada RHB Investment Bank yang bernama Angus juga berpendapat kerajaan akhirnya sekarang dalam usaha mengurangkan hutang kerajaan Malaysia dan memperbaiki kedudukan fiskal Malaysia dengan cara?
  1. Menaikkan pendapatan negara Malaysia : Pelaksanaan GST
  2. Mengurangkan & menjimatkan perbelanjaan kerajaan Malaysia : Mengurangkan subsidi minyak dan barangan
Akhirnya siapa yang menanggung untuk membayar hutang kerajaan Malaysia?
P/S : Tahun 2015, adalah masa untuk rakyat Malaysia menabung dan menyimpan tunai berbanding berbelanja.

sumber : http://www.beritasemasa.com.my/

No comments: