Tuesday 21 July 2015

Sengsara kerana hutang



Wartawan Sinar Harian
13 Julai 2015

Gambar sekadar hiasan.

SITI (bukan nama sebenar), berusia pertengahan 30-an mempunyai kerjaya dengan gaji hampir RM4,000 sebulan. 

Dia membuat pinjaman peribadi tanpa berfikir panjang selepas disaran rakan pejabat pada awal kerjayanya. 

Pihak bank juga menawarkan kad kredit yang pada mulanya hanya digunakan petrol dan kecemasan sahaja. 

Oleh kerana amat mudah untuk meminjam tanpa perlu ke bank, Siti membuat beberapa pinjaman peribadi dan turut diberi kad kredit lagi. Semuanya untuk memenuhi nafsunya berbelanja. 

Akhirnya, tanpa disedari potongan untuk hutang melebihi 97 peratus daripada gajinya dan berbaki hanya RM100 sahaja. Siti langsung tidak mempunyai baki gaji jika ditolak bayaran satu lagi pinjaman peribadi yang mana ianya dibayar secara terus dengan bank berkenaan serta kad-kad kredit yang dimiliki. 

Pinjaman peribadinya mencecah RM350,000 tidak termasuk hutang kad kredit dan pinjaman perumahan. 

Tambahan, suaminya tidak mempunyai pendapatan tetap dan segala perbelanjaan bergantung pada pinjaman yang dibuat sebelum ini. 

Siti amat malu dengan ketuanya di pejabat, malah rakan sekerja dan pekerja bawahannya apabila bank mula menghubungi pejabat bagi menuntut bayaran. 

Siti dipanggil ketuanya dalam kes ini dan diberitahu boleh dikenakan tindakan tatatertib sebagai kakitangan awam. Hal dikejar bank sudah diketahui rakan pejabatnya.

Pinjaman mempunyai baik dan buruk. 

Jika disalahgunakan untuk memenuhi kehendak seperti melancong dan suka membeli barangan yang tidak perlu menyebabkan diri kita sendiri ‘cedera'. 

Oleh itu, kita tidak boleh salahkan orang lain tetapi perlu menyalahkan diri sendiri kerana tidak berhati-hati dalam menggunakannya. 

Hidup ini melibatkan pilihan. Kita boleh memilih sama ada untuk buat duit dengan hutang atau ‘buang’ duit dengan hutang. 

Sebaik-baiknya pilihlah pilihan yang pertama. 

Jika berhutang, pastikan hutang tersebut tidak melebihi 40 peratus dari pendapatan. 

 Jika pendapatan RM4,000 sebulan, maka peruntukkan untuk bayar semua hutang ialah RM1,600 sahaja.

http://www.sinarharian.com.my


No comments: