Tuesday 20 May 2014

RINGGIT CATAT PARAS TERTINGGI

Reaksi positif pertumbuhan ekonomi dorong pencapaian

RINGGIT menerajui kenaikan nilai mata wang serantau lain apabila melonjak ke paras RM3.2080 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) iaitu kedudukan tertingginya dalam tempoh enam bulan.

Penganalisis pasaran berkata, pertumbuhan ekonomi Malaysia pada suku pertama tahun ini yang lebih tinggi dari jangkaan menjadi pemangkin utama mata wang tempatan itu kembali mencecah paras tertinggi yang mana kali terakhir dicatatkan pada 10 Disember 2013. 6.2 peratus KDNK Malaysia berkembang pada suku pertama

Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia yang berkembang 6.2 peratus pada suku pertama 2014 adalah mengatasi unjuran sebahagian besar ahli ekonomi iaitu pada kadar purata 5.52 peratus.

Turut menjadi pendorong kenaikan itu adalah lebihan akaun semasa negara yang tinggi serta jangkaan bank pusat akan menaikkan Kadar Dasar Semalam (OPR).

Ketua Pakar Ekonomi Alliance Research, Manokaran Mottain, berkata peningkatan nilai ringgit berbanding dolar AS semalam disokong oleh reaksi positif peserta pasaran terhadap perangkaan pertumbuhan ekonomi Malaysia pada suku pertama tahun ini.

sumber dari : http://o.bharian.com.my/bharian/
Oleh : Mahanum Abdul Aziz

No comments: