Friday 22 August 2014

RM2j buka pusat Clic pertama negara

YTL Land & Development Berhad (YTL) melalui anak syarikatnya Sentul Raya Sdn Bhd melabur lebih RM2 juta bagi membuka Pusat Pembelajaran Kreatif & IT (Clic) pertama di Malaysia.

Pengarah Eksekutif Sentul Raya , Datuk Hamidah Maktar berkata, pemilihan Pusat Transformasi Bandar (UTC) Sentul sebagai lokasi pembukaan Clic adalah bagi memenuhi keperluan penduduk sekitar.

“Clic dibina untuk menyediakan peluang pembelajaran sama rata dalam satu ekosistem yang kondusif di samping mengurangkan jurang digital dalam masyarakat dan menyokong pencapaian akademik pelajar.

“Dengan adanya Clic, ia dapat memberi manfaat kepada lebih 5,400 buah keluarga yang kurang bernasib baik dan 25,000 pelajar dar 34 buah sekolah sekitar Sentul dan Kuala Lumpur,” katanya ketika ditemui media pada Majlis Perasmian Clic di UTC Sentul, semalam.

Turut hadir pada majlis berkenaan ialah Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Senator Datuk Dr Loga Bala Mohan dan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Tan Sri Dr Madinah Mohamad.

Sementara itu, Pengerusi YTL Land dan Sentul Raya, Datuk Suleiman Abdul Manan melalui ucapannya berkata, Clic merupakan usaha sama dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) serta kolaborasi bersama Kementerian Pendidikan.

“Melalui teknologi serta kemudahan yang bertaraf antarabangsa, pihak kami menjangkakan dapat menyumbang kepada pengurangan jurang digital di kalangan masyarakat setempat.

“Fasa pertama akan menumpukan kepada pengukuhan kemahiran Bahasa Inggeris yang akan ditunjuk ajar oleh guru-guru yang berkualiti kerana ia merupakan satu keperluan penting di dalam dunia globalisasi ini,” katanya.

Menurutnya, program tersebut akan turut dibantu oleh rakan-rakan Sentul Raya yang terdiri daripada Frog Asia, Brainbytes, Asia Youth Ambassadors, Edunation, Leadereconomics, TheLearningClub dan banyak lagi.

sumber : http://www.sinarharian.com.my/
oleh :

No comments: