Sunday 17 August 2014

Janda rugi RM250,000

KOTA KINABALU 16 Ogos - Seorang janda anak lima kerugian RM250,000 akibat terpedaya dengan kata-kata manis kenalan Facebook yang memperdaya mangsa kononnya untuk mengahwininya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Supritendan Saiman Kasran berkata, mangsa berusia 48 tahun dan bekerja sendiri berkenalan dengan rakannya itu dikenali 'Hendry John', sejak Mei lalu seterusnya jatuh cinta.

Katanya, suspek berjanji akan tinggal di negara ini dan mengahwini mangsa sekiranya mendapat kontrak perniagaan yang besar. "Tidak lama selepas itu, seorang wanita yang mendakwa dari Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Kuala Lumpur menghubungi mangsa dan memaklumkan kononnya terdapat sekeping cek atas nama kekasihnya (Hendry John) bernilai AS$7.5 juta (RM236 juta) yang disediakan sebuah kementerian.

"Namun bagi menunaikan cek tersebut, mangsa perlu menjelaskan pelbagai bayaran termasuk bagi pelepasan cukai dan duti setem. Disebabkan percaya, mangsa menurut kemahuan wanita itu dan melakukan transaksi di tujuh bank tempatan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini. Saiman berkata, kekasihnya itu bagaimanapun tidak muncul-muncul sedangkan wanita yang mendakwa dari LHDN tersebut terus menghubungi mangsa untuk meminta lagi sejumlah bayaran.

sumber : http://www.utusan.com.my/

No comments: