Wednesday 17 September 2014

Rakyat Malaysia Tinggal Di Lembah Klang atau Pulau Pinang Berpendapatan RM4,000 – RM20,000 Sebulan Adalah Kelas Pertengahan Sebenar. Setuju?

Rakyat Malaysia Tinggal Di Lembah Klang atau Pulau Pinang Berpendapatan RM4,000 – RM20,000 Sebulan Adalah Kelas Pertengahan Sebenar. Setuju? : Hakikatnya nilai duit rakyat Malaysia dilihat semakin menyusut daripada tahun ke tahun. Apabila dibandingkan dengan kenaikan gaji & pendapatan rakyat Malaysia daripada tahun 1970 dahulu sehinggalah sekarang, pergerakannya….agak perlahan.

Apabila melihat dan mengeluarkan sahaja duit di ATM pada hujung bulan, sebenarnya anda tidak berseorangan sebenarnya, kerana yang setia “mengiringi dan menghimpit di ATM” akan meminta kita melaksanakan tanggungjawab membayar ansuran pinjaman kereta yang membebankan, ansuran pinjaman rumah yang tinggi, membeli barangan keperluan rumah, dan lain-lain lagi perbelanjaan bulanan anda. Akhirnya berapa yang tinggal di tangan anda sekarang pada hujung bulan seterusnya?
Ya…memang benar ada berlaku kenaikan gaji di Malaysia, bukanlah tidak berlaku langsung kenaikan gaji tetapi ahli akademik dan pakar ekonomi masih lagi melihat “Golongan yang berpendapatan serdahana” tidak banyak berubah kehidupannya sejak 10 tahun dahulu.
Semuanya kerana pendapatan dan gaji yang diperolehi tidak lagi mampu menampung dan mengekang nilai inflasi di Malaysia. Realitinya, kehidupan golongan pertengahan dilihat pada 20 tahun dahulu lebih baik berbanding sekarang

Perbandingan Purata Pendapatan Isi Rumah Tahun 1970 – 2012

BERITA SETERUSNYA KLIK SINI 

sumber : http://www.beritasemasa.com.my/

No comments: