Wednesday 8 July 2015

Terpaksa pakai balik baju kahwin!

Rakyat terpaksa berhati-hati berbelanja kerana kos yang tinggi. - Foto Sinar Online oleh MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI

PERBELANJAAN raya terpaksa dipotong dek kerana pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) serta kenaikan harga minyak!

Ini bukan kisah sembang-sembang di kedai kopi sebagai penghibur halwa telinga, sebaliknya rungutan sebenar dari hati rakyat Malaysia.

Menurut penjawat awam, Siti Hasmah Ebaraham, 33, ‎sebagai langkah berjimat cermat dia akan memakai semula baju raya tahun lepas termasuk memotong perbelanjaan raya yang lain.

"Saya terpaksa potong semua perbelanjaan untuk raya, dari segi pakaian dan belanja dapur... hanya memilih pakaian untuk anak-anak yang menawarkan diskaun, kalau berpatutan baru beli, kalau mahal tak beli.

"Saya mempunyai empat orang anak, dulu saya pakai ambil sahaja sebab tak ada GST, tapi sekarang saya tengok ekonomi dah teruk sikit, harga barang sudah meningkat jadi semua itu saya ambil kira.

"Baju raya pakai yang sebelum ini... Untuk jimat kos, hanya baju baru anak-anak itupun cuma baju untuk pergi jalan," katanya kepada Sinar Online ketika ditemui di pusat bela-belah Sogo di ibu negara hari ini.

Sementara ketika diaju mengenai bajet duit raya, Siti Hasmah berkata, pemberian duit raya sama sepertimana tahun lepas.

Ini hanyalah sebahagian kisah dan cabaran berbelanja anak kota menjelang Syawal. Di luar sana, kisahnya mungkin lebih dari ini.

sumber :-http://www.sinarharian.com.my

Peluang SAYA Kongsi “MISI MENCARI LEADER”.. Pendaftaran Leader dibuka..." Pendapatan RM 1,800 dalam masa 10 hari saja. Modal permulaan RM 95. pertanyaan sila TEL 013 9116 568 /  no Whatsapp 013 9822 893 atau boleh layari laman sesawang : http://klatebis.com atau KLIK banner di bawah :-

No comments: