Thursday 22 October 2015

Jerebu Kuning : Bacaan IPU Jabatan Alam Sekitar Malaysia VS Aduan Rakyat?



Ramai-ramai yang mula tertanya-tanya kesahihan dan meragui bacaan IPU Jerebu terkini yang dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) apabila realiti yang mereka hadapi dengan keadaan jerebu di luar sana dirasakan kalangan ibu bapa dan rakyat Malaysia seakan tidak sama dengan data yang dikeluarkan JAS bagi seluruh kawasan negeri di Malaysia.

Jerebu Kuning : Bacaan IPU Jabatan Alam Sekitar Malaysia VS Aduan Rakyat?

Aduan yang Berita Semasa terima adalah :
  1. Bacaan rendah, tetapi keadaan jerebu di luar sana dirasakan mereka lebih daripada kebiasaannya sehingga sudah dirasakan bau asap
  2. Rakyat Malaysia sudah merasakan timbulnya jerebu kuning. Bacaan jerebu 100+, sedangkan di luar sana sudah kelebihan seperti jerebu kuning kata rakyat Malaysia
  3. Sehingga ada yang mengatakan, mereka lebih selesa mengikut andaian sendiri dirasakan lebih tepat kerana menghadapi sendiri situasi sebenar di luar sana berbanding bacaan IPU Jabatan Alam Sekitar
Walaubagaimanapun Jabatan Alam Sekitar JAS telah tampil menjelaskan keadaan dan fenemona jerebu kuning yang telah menjadi kerisauan dikalangan rakyat Malaysia apabila mereka menjelaskan :
  1. Jabatan Alam Sekitar JAS menafikan adanya fenomena jerebu kuning di Malaysia pada ketika ini
  2. Keadaan dan indikator bacaan kepekatan karbon monoksida masih lagi ditahap yang rendah iaitu masih kurang daripada Recommended Malaysian Air Quality (Garis panduan Kualiti Udara Malaysia) iaitu di bawah 30 ppm (1 jam) atau 35 mikrogram per meter padu (1 jam)
  3. Bacaan IPU (Indeks Pencemaran Udara) di Malaysia adalah mengikut standard antarabangsa
  4. Bacaan jerebu di Malaysia melalui Jabatan Alam Sekitar adalah kiraan purata untuk setiap 24 jam
Jikalau anda mahu pilihan lain selain daripada semakan daripada JAS, anda boleh juga gunakan kemudahan dan klik link di bawah ini :
  1. Bacaan IPU Jerebu Terkini di Malaysia tahun 2015. (Sumber Antarabangsa)
  2. apims.doe.gov.my
P/S : Mungkin terlampau banyak yang sukar dipercayai telah berlaku di Malaysia. Sehinggakan bacaan IPU jerebu pun dikatakan tidak boleh dipercayai. 

sumber : beritasemasa.com.my/

No comments: