Sunday 18 October 2015

Pinjaman Perumahan Untuk Pembeli Rumah Pertama Dipermudahkan.

Pada ketika dahulu, di mana begitu meriahnya pasaran hartanah di Malaysia, tidak ingat dulu, tidak pandang belakang. Apabila pasaran hartanah sudah mula suam-suam kuku barulah kedengaran rintihan dan aduan kalangan kapitalis hartanah dek kerana pasaran hartanah sudah dilihat lembap pada hari ini.

Semuanya kerana kurangnya pelanggan dan hamba kepada hartanah mereka yang bernilai RM600K, RM700K, RM1 juta, RM2 juta dan ke atas. 

Dan hari ini kalangan kapitalis hartanah sudah mula mengeluh dan terkapai-kapai untuk untuk mendapatkan tempat berpaut untuk bertahan dalam industri hartanah yang semakin tidak menentu hari ini. 

Melalui pengumuman daripada portal hartanah Malaysia seperti Property Guru mereka sarankan menjelang pembentangan Bajet 2016 Malaysia ini : 

Trend Kenaikan Harga Rumah di Malaysia Berjaya Menewaskan Negara Maju Lain (UK, Singapura dan UK) Pemaju Hartanah di Malaysia Paling Beruntung!

  1. Kerajaan permudahkan pinjaman perumahan beli rumah pertama
  2. Berikan lebih banyak kelulusan pinjaman perumahan bank kepada bakal pembeli rumah

Nah…dalam erti kata lain :

  1. Pemain hartanah mahu kerajaan Malaysia mesti kawal atau kaji semula peraturan ketat pembiayaan rumah.
  2. Pemain hartanah beritahu, bank yang patut dipertanggungjawabkan disebabkansebab pembiayaan yang ketat.
  3. Pemain hartanah sebenarnya mahu bagitau mereka tidak bersalah, mereka tersepit, mereka tertekan dan perniagaan mereka tertindas kerana sentimen semasa.

Berita Semasa ingatkan cadangkan di sini menjelang bajet 2016 Malaysia kelak, selain ketatkan pinjaman, naikkkan kadar faedah untuk pinjaman rumah kelima dan ke atas kepada minima 10 peratus. Pelabur-pelabur seperti ini yang pegang begitu banyak unit hartanah sehingga menyebabkan harga rumah jadi tidak masuk akal. Di mana mereka buat duit tambahan atas angin guna OPM (others people money iaitu duit Bank).

Kerajaan tidak sepatutnya kasihan kepada golongan lintah darat seperti ini. 

P/S : Time rakus tidak ingat dunia dahulu, sikit pun tidak pandang belakang kann. Semestinya Berita Semasa setuju kawalan yang dilakukan terutamanya oleh pimpinan Tan Sri Zeti Akhtar Aziz melalui Bank Negara Malaysia. Pembiayaan mudah sangat boleh sebab spekulasi hartanah yang melampau.

sumber : beritasemasa.com

No comments: