Saturday 24 October 2015

Pasaran wang dijangka stabil minggu depan


Pasaran wang Malaysia dijangka kekal stabil minggu depan dengan kadar lebih kukuh berikutan jangkaan campur tangan BNM bagi menguruskan lebihan mudah tunai. -Gambar hiasan 

KUALA LUMPUR: Pasaran wang Malaysia dijangka kekal stabil minggu depan dengan kadar lebih kukuh berikutan jangkaan campur tangan Bank Negara Malaysia (BNM) bagi menguruskan lebihan mudah tunai.

Bank pusat itu dijangka terus campur tangan dengan tender harian untuk menyerap lebihan dana dari pasaran, kata peniaga.

Bagi minggu yang baru berakhir, BNM campur tangan setiap hari untuk mengurangkan lebihan mudah tunai dengan menawarkan tender konvensional, program komoditi Murabahah, Qard, lelongan matang dan tender repo.

Pada Jumaat, tindakan Bank Negara telah membantu mengurangkan jumlah lebihan kecairan pasaran kepada RM27.38 bilion dalam sistem konvensional dan  RM5.17 bilion dalam dana Islam.

Kadar rujukan Islam semalaman kekal pada 3.21 peratus manakala kadar seminggu, dua minggu dan tiga minggu masing-masing berada pada 3.28 peratus, 3.33 peratus dan 3.37 peratus.

Penanda aras kadar tiga bulan antara bank berada pada 3.74 peratus.
 

sumber : astroawani.com/

No comments: