Thursday 1 May 2014

Kad debit jadi pilihan

Ravintharan (tengah) bersama Pengurus Negara Visa Malaysia Ng Kong Boon (kanan) semasa pelancaran kad debit baharu Maybank Visa Platinum.

MALAYAN Banking Bhd (Maybank) menjangkakan pembelian dan pembayaran menggunakan kad debitnya di Malaysia akan meningkat lebih 20 peratus tahun ini kepada RM7 bilion, didorong oleh pengenalan kad debit baru Maybank Visa Platinum dengan kemudahan Visa payWave.

Ketua Bahagian Kad dan Kekayaan Serantau Maybank, B Ravintharan berkata, kad baharu itu diperkenalkan selari dengan peningkatan kesedaran dalam kalangan pemegang kad Maybank untuk menggunakan transaksi debit.

“Kami telah melihat peningkatan transaksi debit yang amat ketara. Pada 2013, Maybank merekodkan transaksi debit melebihi 25 juta bernilai lebih RM5.7 bilion dan kami jangkakan jumlah ini akan terus meningkat dengan pengenalan kad debit baru Maybank Visa Platinum payWave," katanya dalam kenyataan, semalam.

Menurutnya, Maybank ialah peneraju bagi pasaran kad debit dengan merekodkan 50 peratus jumlah bil debit di Malaysia.

Beliau berkata, pemegang kad Debit Maybank Visa melepasi jumlah enam juta sejak pertama kali kad Visa Debit diperkenalkan pada 2008.

"Ini jelas menunjukkan wujud kesedaran lebih luas terhadap pembayaran tanpa tunai dalam kalangan pengguna dan peniaga di Malaysia," katanya.

Ravintharan berkata, Maybank akan terus mengukuhkan kesedaran dan mendidik masyarakat mengenai pembayaran elektronik bagi meningkatkan penggunaan kad debit.

Visa payWave ialah teknologi baru tanpa perlu meleretkan kad dan membolehkan pemegang kad membuat pembelian dengan hanya melayangkan kad di hadapan meter bacaan Visa payWave.

sumber dari : http://www.sinarharian.com.my/

No comments: