Wednesday 14 May 2014

Penguat kuasa minta wang perlindungan antara RM50 hingga RM200.

Gambar Sekadar Hiasan

Kuala Lumpur: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenal pasti lebih 20 penguat kuasa dipercayai terbabit dalam melindungi kegiatan pengeluaran dan pengedaran DVD haram di sekitar Pulau Pinang.

Maklumat yang diterima BH, SPRM dijangka mengambil tindakan dalam masa terdekat untuk bertindak ke atas semua individu terbabit.

Sumber memberitahu, ada pengusaha premis DVD mendakwa didatangi lebih 24 individu dari pelbagai agensi penguatkuasaan setiap bulan, meminta suapan bagi melindungi kegiatannya. Ada yang mengaku polis, kastam dan ada juga dari Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS). Disebabkan bimbang perniagaan terganggu, pengusaha mendakwa terpaksa beri suapan antara RM50 hingga RM200.

Mohon kerjasama SPRM

Kerana sudah tidak tahan lagi dengan kerugian yang ditanggung, pengusaha premis ini memohon kerjasama SPRM bagi memantau perbuatan anggota penguat kuasa itu, katanya.

Sumber dalaman SPRM memberitahu BH, pihaknya sememangnya sedang melakukan pemerhatian dan risikan terhadap aktiviti penerimaan rasuah oleh segelintir penguat kuasa di negeri ini...
sumber dari : http://www.bharian.com.my/

No comments: