Saturday 6 September 2014

Hutang Kereta (RM145 bilion), Hutang Pinjaman Peribadi (RM56 bilion).Apa Puncanya?

Hutang Kereta, Pinjaman Peribadi, Rumah, Kad Kredit  : Melihat hutang is rumah yang merupakan antara kayu ukur tindakan Bank Negara Malaysia (BNM) menaikkan kadar dasar semalaman (OPR) sekaligus kenaikan BLR naik 2014 kali sehingga Ketua Ekonomi CIMB Research, Lee Heng Guie menjangkakan yang mana kenaikan BLR naik 2014 bakal menyebabkan kalangan rakyat Malaysia yang memiliki gaji dan pendapatan di bawah… angka RM3,000 bakal berhadapan kesan kewangan yang teruk dan kesan masalah sosial.
Di mana ada antara mereka akan hanya dapat teruskan kehiduapn setiap bulan dengan baki simpanan yang semakin kecil.

Senarai Beban Hutang Rakyat Malaysia?

  • Hutang kereta : RM145 bilion
  • Hutang pinjaman peribadi : RM56 bilion
  • Hutang rumah : RM316 bilion
  • Kad Kredit : RM32 bilion
KLIK SINI : Gaji di Malaysia Naik Lagi "Laju" Daripada Harga Barang.
Kuasa Beli Rakyat Semakin Meningkat? Ini Jawapan Menteri!!
 
Yang mana perbelanjaan kad kredit, banyak digunakan untuk membeli belah sehingga mencecah 30% berbanding untuk pembeli minyak, bayar bil dan lain-lain. Dan Malaysia sekarang berada di tangga kedua paling teruk hutang kad kredit di Asia Tenggara berdasarkan rujukan kajian oleh pihak iMoney Malaysia.
Oleh itu, Berita Semasa suka untuk melihat daripada sisi yang berbeza mengapa dan bagaimana hutang rakyat Malaysia boleh melonjak tinggi sebegini rupa. Mengapa? Boleh hanya jumlah dan nilai hutang rakyat Malaysia sekadar menjadi “jaguh kampung” tetapi Malaysia telah menjadi jaguh Asia” apabila diangkat menjadi negara yang mempunyai hutang isi rumah tertinggi di Asia. Berita Semasa sama sekali tidak mahu Malaysia dikenali dengan statistik dan angka yang sebegini rupa. Tetapi mengapa keadaan semakin bertambah buruk? Mengapa?

berita lanjut KLIK SINI

sumber : http://www.beritasemasa.com.my/

No comments: