Sunday 1 June 2014

Ekonomi perkongsian jadi trend baharu

PENGGUNA di Asia Tenggara dilihat tertarik untuk menyertai ‘ekonomi perkongsian’, dengan pengguna di Thailand, Filipina dan Indonesia terutamanya menjadikan penyewaan barangan peribadi mereka sebagai sebahagian sumber pendapatan, menurut kaji selidik terbaharu dijalankan Nielsen.

Dalam ekonomi perkongsian, pengguna menyewakan atau berkongsi barangan milik mereka, seperti perabot, peralatan sukan, kereta dan rumah, atau perkhidmatan yang mereka miliki untuk mendapatkan keuntungan.

Keuntungan diperoleh daripada pengguna yang menukarkan aset peribadi mereka kepada pendapatan melalui ekonomi perkongsian dijangka melebihi AS$5.3 bilion (RM17 bilion) pada tahun ini, dengan kadar pertumbuhan melebihi 25 peratus.

Bagaimanapun, Malaysia dilihat kurang terbuka terhadap konsep dengan 28 peratus pengguna di negara ini tidak bersedia untuk berkongsi atau menyewakan aset peribadi mereka, berbanding 13 peratus dicatatkan di Filipina, 14 peratus di Indonesia dan 18 peratus di Vietnam.

Pengguna Singapura pula menunjukkan sikap paling tidak terbuka terhadap konsep ini jika dibandingkan antara kesemua pengguna di Asia Tenggara, dengan 32 peratus tidak mahu mengambil bahagian dalam ekonomi perkongsian, setanding dengan purata global.

Pengarah Urusan Analisa Terperinci tentang Pengguna di Asia Tenggara, Asia Utara dan Pasifik Nielsen, Vishal Bali berkata, kesedaran ekonomi perkongsian sebagai ekonomi kolektif masih kekal rendah di Asia Tenggara mahupun di seluruh dunia, namun firma itu mendapati terdapat peningkatan dalam jumlah aktiviti tersebut, terutamanya di rantau Asia Tenggara.

Ramai sedia bayar untuk sewa barangan peribadi orang lain

Daripada perspektif pengguna akhir, kesanggupan membayar untuk penggunaan barangan peribadi dan perkhidmatan orang lain agak tinggi di Asia Tenggara.

Rakyat Indonesia menduduki tempat kedua secara global dari segi menyewa produk atau perkhidmatan daripada masyarakat perkongsian, sementara Filipina tempat keempat.

Sebanyak 87 peratus pengguna di Indonesia menyatakan mereka berkemungkinan menggunakan produk atau perkhidmatan perkongsian, diikuti oleh Filipina (85 peratus), Thailand (84 peratus), Vietnam (76 peratus), Malaysia (74 peratus) dan Singapura (67 peratus) berbanding dengan 66 peratus pengguna global.

Menurut kaji selidik Nielsen, peranti elektronik ialah antara barangan pengguna di Asia Tenggara paling sanggup berkongsi atau sewakan. Barangan lain yang sanggup disewakan oleh pengguna di rantau ini termasuklah pelajaran dan perkhidmatan, kereta dan motosikal.

"Kebanyakan barangan paling biasa disewakan melalui masyarakat perkongsian tidak mampu dimiliki pengguna biasa di Asia Tenggara.

"Apabila kemampuan kewangan menjadi satu isu, menyewa barangan daripada pengguna lain dapat menyelesaikan keperluan segera sesetengah pengguna, demikian juga menghapuskan keperluan mereka untuk mencari dana untuk membeli barang tersebut," menurut Bali.

Katanya, peningkatan pesat dalam penggunaan internet di seluruh rantau ini menjadi faktor utama wujudnya masyarakat perkongsian.

sumber dari : http://www.sinarharian.com.my/
oleh Wartawan Sinar Harian

No comments: