Tuesday 15 September 2015

Jual Hartanah di Malaysia Semakin Sukar oleh Pemaju REHDA? 78% Tidak Terjual!

Mungkin inilah antara “cash” yang mula dirasakan oleh kalangan pemaju apabila projek-projek mereka sebelum ini kurang memperlihatkan keprihatinan mereka untuk bina dan jual rumah pada harga RM500,000 ke bawah. Buktinya?

Berapa ramailah yang rakyat Malaysia golongan muda dan rakyat Malaysia yang ada kemampuan untuk bayar RM2285.43 sebulan untuk pinjaman sebanyak RM450,000 selama 30 tahun?

Untuk ini Berita Semasa cukup berterima kasih dengan pengawalan ketat yang dilakukan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) di bawah kepimpinan Tan Sri Zeti Akhtar Aziz. Dek kerana tawaran pinjaman yang mudah sebelum menyebabkan permintaan rumah yang mendadak antara tahun 2010-2013. Malangnya pemaju mengambil kesempatan dengan situasi ini.

Nah…sekarang kalangan pemaju sudah mula mengeluh apabila begitu banyak masalah termasuklah kesukaran jual hartanah di Malaysia kepada orang ramai. Apa alasan yang mereka mereka? Apa puncanya? Katanya…bayak unit hartanah di Malaysia tidak terjual kerana….

Punca Jual Hartanah di Malaysia Semakin Sukar?

  • Pinjaman perumahan banyak kena tolak
  • Begitu banyak unit hartanah bumiputra tidak boleh dijual
  • Hakikatnya sekarang ini 78% unit hartanah di Malaysia tidak terjual
78% bagi Berita Semasa adalah satu jumlah yang besar, seperti tahun 1998 siapa yang ada tunai lebih, inilah masanya untuk beli rumah yang lebih mudah daripada nilai pasaran termasuklah unit lelong. Kemudahan dan peluang ada lebihan tunai ini maksudnya jikalau pinjaman anda hanya diluluskan 80% atau 85% anda masih berpeluang mendapatkan unit hartanah tersebut dek kerana kelebihan tunai yang anda miliki.

Bina unit hartanah mahal-mahal, syok sendiri kemudian harapkan pinjaman pembeli anda menjadi mudah diluluskan?

Sumber : beritasemasa.com.my

No comments: