Tuesday 6 May 2014

MyFranchise sasar bantu ekonomi generasi muda

Taiping: MyFranchise Sdn Bhd, anak syarikat Perbadanan Nasional Berhad (PNS), mengunjurkan generasi muda berusia 30 hingga 40 tahun adalah golongan sasar dalam meneruskan empayar francais di bawahnya.

Ia selari dengan matlamat membina budaya perniagaan dalam golongan Gen Y, sekali gus membantu ekonomi kumpulan berkenaan.

Pengerusinya Datuk Ahmad Shalimin Ahmad Shaffie berkata, setakat ini lebih 30 francaisi bagi jenama tunggal di bawahnya Gloria Jean’s Cofees Malaysia berada dalam lingkungan usia berkenaan dan latar belakang terbabit memberikan persaingan sihat dalam perniagaan.

“Kita mempunyai matlamat bagi setiap jenama yang dibawa iaitu produk yang bersesuaian bagi ekosistem perniagaan di Malaysia dan boleh memberikan keuntungan jangka panjang.“Kriteria seterusnya adalah dengan mencari konsep bisnes yang tidak memerlukan modal permulaan terlalu tinggi selain diklasifikasikan sebagai segmen tahan saingan,” katanya kepada Bisnes Metro ketika majlis penyampaian sijil kepada peserta ‘Mount Kinabalu Barista Challenge 2014’, di sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif MyFranchise Sdn Bhd Fauzi Awang. Ahmad Shalimin berkata, faktor modal yang tidak membebankan adalah cara bersesuaian bagi membantu Gen Y membina empayar perniagaan sendiri khususnya dalam industri francais.

Menurutnya, ramai yang berdepan dengan masalah modal dan PNS sendiri hanya memberikan 60 peratus peruntukan perniagaan. “Ada juga francaisi berada di bawah lingkungan 30 tahun, tetapi secara amnya mereka berusia 30 hingga 40 atau 45 tahun adalah kumpulan yang sesuai dan matang untuk berdepan risiko perniagaan.

Kita tidak meletakkan sasaran jumlah individu yang akan dilahirkan sebagai usahawan kerana perincian perlu dilakukan dengan teliti “katanya. Ahmad Shalimin berkata, syarikat percaya pada kualiti perniagaan dan mahu empat jenama yang dirancang dibawa masuk tahun ini akan memberi peluang kepada rakyat khususnya bakal pemilik perniagaan.

sumber dari : http://www.hmetro.com.my/
Oleh Sharifah Norfaezah Wan Ahmad Makki Mashor

No comments: