Friday 31 October 2014

Subsidi petrol: Dilaksana setelah kerajaan puas hati kertas cadangan - PM



DUBAI 30 Okt. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, subsidi petrol berdasarkan pendapatan hanya akan dilaksanakan setelah kerajaan berpuas hati dengan cadangan yang dikemukakan.
Menurutnya, adalah terlalu awal untuk beliau menjelaskan perkara itu kerana kerajaan belum meneliti kertas cadangan berkaitan.

“Sehingga keputusan dibuat yang pakejnya akan dijelaskan kepada umum kelak, sistem subsidi yang ada sekarang kekal,” katanya yang memberi masa penelitian cadangan tersebut sehingga akhir tahun depan.

Isnin lalu, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadz­lah mengumumkan bahawa rakyat berpendapatan rendah kurang RM5,000 sebulan akan diberi subsidi petrol sepenuhnya, manakala berpendapatan menengah bermula RM5,000 hingga RM10,000 sebulan menerima subsidi pada kadar lebih rendah.

Golongan berpendapat­an tinggi iaitu melebihi RM10,000 sebulan tidak akan menerima subsidi petrol dan perlu membayarnya mengikut harga pasaran.

Semasa pembentangan Bajet 2015, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kerajaan akan membangunkan satu mekanisme baharu pemberian subsidi petroleum, agar pemberiannya lebih tersasar kepada golongan yang memerlukan. - UTUSAN ONLINE

sumber : http://www.utusan.com.my/

No comments: