Saturday 1 November 2014

Telefon ternipis di dunia

OPPO R5 menampilkan telefon pintar dengan skrin HD penuh paling nipis di dalam pasaran kini, iaitu hanya setebal 4.85mm sahaja.

Badan kerangka R5 dibina menggunakan besi berkualiti tinggi, dan direka mengikut bentuk micro-arc yang tebal di luar dan tirus ke dalam, bagi memberikan rasa yang selesa dan lembut di dalam tangan ketika dipegang.

Di dalamnya, R5 dikuasakan CPU 64-bit pertama dari Qualcomm, iaitu Snapdragon 615, 8-teras berkelajuan 1.5GHz dan dipadankan dengan 2GB RAM serta 16GB memori dalaman. Disebabkan kenipisannya, ia tidak mmepunyai slot memori mikro-SD. Ia memiliki skrin 5.2-inci AMOLED HD penuh 1080p, yang mempunyai kecerahan dan warna terbaik, selain kurang reflektif di bawah terik mentari.

Walaupun nipis sebegini, R5 tetap dilengkapi dengan kamera berkuasa tinggi. Kamera belakangnya boleh merakam gambar pada 13MP dengan menggunakan sensor IMX 214 dan apertur F2.0. Ia dipertingkatkan lagi dengan teknologi PI 2.0 Plus bagi gambar yang lebih jelas, terang dan tajam. Ia mampu memfokus subjek dalam masa kurang dari 0.18 saat dan memberikan kualiti gambar 50MP dengan teknologi ini. Kamera hadapannya pula merakam gambar sebesar 5 MP.

Seperti N3, OPPO R5 akan mula dipasarkan di Malaysia pada bulan Disember 2014. Harga yang diumumkan ketika pelancaran ialah USD499 (~RM1699). Dua warna akan dihasilkan untuk R5 iaitu warna perak dan emas.

sumber : https://my.news.yahoo.com/

No comments: