Friday 1 January 2016

Harga Rumah 2016 : Tahun Mencabar Buat Pemain dan Pemaju Hartanah di Malaysia!


Jikalau tahun 2015 adalah tahun yang mencabar untuk hartanah di Malaysia, tahun 2016 pula adalah tahun yang amat berat bagi pemaju dan pemain hartanah sebelum ia akan meningkat semula selepas itu.

Ini antara tinjauan dan kajian yang dilakukan oleh perunding hartanah yang juga menguruskan kelab pelabur hartanah terbesar di Malaysia “SwhengTee International Real Estate Investors Club”, Dato Sri Gavin Tee.

Manakala Property Guru Malaysia menjangkakan yang mana pasaran hartanah di Malaysia akan terus menunjukkan trend menurun pada 6 bulan pertama tahun 2016. walaubagaimanapun, pasaran hartanah dijangka akan naik semula pada 6 bulan terakhir tahun 2016. Adakah fantasi atau realiti? sama-sama kita nantikan…

Seperti yang terjadi kepada harga minyak dunia, apabila harga minyak dunia didagangkan pada nilai yang sangat rendah berbanding tempoh-tempoh sebelum ini.
  • Berita baik kepada pengguna
  • Berita buruk kepada pemain industri minyak
Begitu juga dengan pasaran hartanah yang sedang merudum sekarang ini. Ini semua berbalik kepada permintaan dan pengeluaran.
  • Berita baik kepada pembeli rumah
  • Berita buruk kepada pemaju dan pemain hartanah

Hasil Kajian Pasaran Hartanah dan Harga Rumah 2016?

Anda boleh semak data yang Berita Semasa kongsikan seperti di bawah ini, di mana menunjukkan di sini ia dalam keadaan tidak menentu. Indeks harga rumah juga terus menurun dari suku ketiga tahun 2013 kepada paras terendah iaitu 5.4 peratus sahaja iaitu pada suku ketiga tahun 2015. Adakah indeks harga rumah 2016 terus akan menunjukkan trend menurun? Sama-sama kita nantikan…data terbaru kelak.

Dan jikalau anda semak gambar data di bawah ini juga menyaksikan cakap-cakap mengatakan apabila nilai ringgit Malaysia jatuh bakal menyaksikan kalangan pelabur dari luar termasuk dari Singapore melabur hartanah dan rumah di Johor contohnya, tidak menunjukkan banyak perubahan.

Ini dibuktikan antara 4 negeri. Johor mencatatkan pertumbuhan indeks rumah yang paling rendah, semuanya gara-gara isu “oversupply” dan juga ketidaktetntuan pasaran rumah dan hartanah, hasil kajian MIDF Research.

Berita Semasa boleh katakan tahun 2016, adalah tahun terbaik untuk anda yang tercari-cari rumah yang dirasakan mampu milik untuk anda, pada yang harga rumah 2016 yang lebih munasabah dan realistik. Apatah lagi tahun 2016 bakal menyaksikan lebih banyak unit yang bakal siap.

Jikalau berkesempatan, tinjau-tinjau senarai rumah lelong untuk tahun 2016 kelak.

sumber : beritasemasa.com.my/

No comments: