Wan Raja dan isteri Yaya Maembong bercuti di London dan Paris pada November tahun lalu.
PETALING JAYA: Pelakon Wan Raja terkejut apabila
menerima bil telefon bimbitnya bernilai RM15,000 daripada sebuah
syarikat telikomunikasi kerana menggunakan perkhidmatan itu ketika
bercuti di Londan dan Paris, baru-baru ini.
Wan Raja, 39, turut berasa teraniaya apabila jumlah caj yang dikenakan
tidak seperti pakej ditawarkan syarikat telekomuniksi (telco) itu ketika
berada di luar negara selama 10 hari iaitu pada November tahun lalu.
"Saya sangat terkejut apabila pihak telco hubungi saya memberitahu bil
telefon tertunggak berjumlah RM15,000 kerana menggunakan perkhidmatan
mereka ketika berada di luar negara.
"Saya rasa tertipu kerana pihak telco berkenaan pada awalnya menghantar tawaran data plan
hanya RM38 sehari dan saya menggunakan selama empat hari sahaja, namun
tidak sangka harga sebanyak itu," ujarnya kepada mStar Online, di sini,
Khamis.
Wan Raja berkata, dia sudah bertemu dengan bahagian perkhidmatan
pelanggan syarikat telekomunikasi tersebut bagi meminta penjelasan dan
diskaun, namun gagal.
Sebaliknya, pihak telco berkenaan mendakwa bahawa ia berpunca daripada
kesilapan memilih perkhidmatan telekomunikasi di negara yang dilawati
itu.
"Saya sudah berjumpa dengan pihak telco untuk meminta maklumat
terperinci apa yang mereka caj, mereka pula tetap bertegas meminta saya
bayar jumlah tersebut.
"Katanya, jumlah RM15,000 tersebut sudah dipotong diskaun daripada jumlah sebenar sebanyak RM92,000.
"Ini tidak masuk akal kerana saya hanya guna data plan untuk
memuat naik gambar di Instagram dan aplikasi waze sahaja sepanjang empat
hari tersebut. Dan jika jumlah kredit saya sudah melebihi had, mereka
wajar menyekat akaun saya daripada membiarkan ia mencecah puluhan ribu
ringgit," ujarnya.
Dalam pada itu, Wan Raja berkata, perkara tersebut menjadi lebih rumit
apabila nombor telefon berkenaan didaftar atas nama ibunya yang berada
di Pulau Pinang.
Dia terpaksa memberi penjelasan kepada ibunya agar tidak terkejut dengan jumlah bil tersebut.
"Saya terpaksa balik ke Pulau Pinang untuk selesaikan hal ini kerana
nombor telefon ini didaftarkan atas nama ibu di Pulau Pinang dan saya
kena jelaskan perkara ini kepada ibu saya kerana takut dia terkejut
dengan bil berkenaan.
"Biasalah, orang tua akan terkejut tengok jumlah yang besar begitu, ibu
saya pula ada sakit jatung. Jadi sebelum pihak telco hantar bil di
kampung baik saya jelaskan kepadanya terlebih dahulu," ujarnya.
Tambah Wan Raja, dia kini masih mencari jalan untuk menyelesaikan
perkara tersebut dan mengambil tindakan yang sewajarnya jika terbukti
menjadi mangsa pihak telco berkenaan.
sumber : mstar.com.my/
No comments:
Post a Comment