Saturday 5 April 2014

Misi cari MH370 kini di bawah air

PERTH - Usaha menjejaki pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 kini diperluas kepada pencarian di dasar laut bagi mengesan kotak hitam pesawat yang dipercayai hilang di selatan Lautan Hindi itu.

Ketua Penyelaras Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC), Angus Houston berkata, pada masa sama usaha pencarian dari udara tetap diteruskan.

Beliau berkata, kapal Ocean Shield milik Tentera Laut Diraja Australia dan HMS Echo milik Tentera Laut Diraja British akan menumpukan usaha mengesan kotak hitam itu di laluan sepanjang 240 kilometer (km) di selatan Lautan Hindi.


PARA petugas sebuah kapal milik Australia memeriksa dron jenis Bluefin 21 yang digunakan untuk mengesan pesawat MH370 di Lautan Hindi semalam.

"Menggunakan Towed Pinger Locator (TPL) milik Tentera Laut Amerika Syarikat, kedua-dua kapal akan melakukan pencarian dalam satu laluan sejauh 240km," katanya dalam sidang media di sini semalam.

Ini merupakan kali pertama pencarian bawah permukaan air dilakukan dalam misi mengesan isyarat daripada kotak hitam penerbangan MH370 tersebut.

Sementara itu, Komander Pasukan Petugas Bersama 658 Laksamana Pertama, Peter Leavy dalam satu kenyataan di sini semalam memberitahu, usaha mengesan akan dilakukan pada kedalaman sekurang-kurangnya 3,000 meter.

Artikel dipetik da: http://www.kosmo.com.my/kosmo/

No comments: