Saturday 31 October 2015

Pembantu Guru N17 Bantu Kurang Beban Tugas Guru Yang Seramai 500,000? Setuju atau Tidak?


Selepas lama menunggu tanpa sebarang tindakan dan respon daripada pihak Kementerian Pendidikan malaysia KPM walupun tuntutan telah lama dihantar, akhirnya Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) tampil kepada media memberikan kenyataan mengenai isu tuntutan ini.

Beban tugas guru semakin meningkat dari hari ke sehari. Ditambah pula beban tugas guru d luar juga semakin membeban. Itu sebablah NUTP tampil supaya pihak Kementerian Pendidikan malaysia supaya menyedia pembantu guru N17 supaya kalangan guru dalam memberikan lebih fokus kepada proses PnP di dalam kelas.

NUTP ada bandingkan beban tugas guru di Malaysia dengan beban tugas guru di Korea Selatan. Yang mana keadaan sekolah di Korea Selatan :

Pembantu Guru N17 : Korea Selatan VS Malaysia?

  • pembantu guru di Korea Selatan banyak membantu menyelesaikan tugas yang bukan hakiki bagi seorang guru
  • Guru di Korea Selatan lebih banyak masa dan tumpuan mereka untuk fokus mengajar dan mendidikan pelajar di sana tanpa sebarang gangguan yang tidak sepatutnya
  • makmal sains sahaja ditempatkan dua pembantu guru
  • Tetapi di Malaysia tiada pembantu.
Sekarang ini rungutan demi rungutan diterima daripada kalangan guru. Sehingga ke hari ini kalangan guru di Malaysia sudah pun berjumlah 500,000 ramainya. Malangnya beban tugas guru semakin bertambah setiap hari dengan tugas yang bukan hakiki bagi mereka.

Adakah anda bersetuju pembantu guru N17 ditempatkan di sekolah? Mengapa? 

sumber : beritasemasa.com.my/

No comments: