Sunday 22 November 2015

YaPEIM guna duit sendiri, bukan dari anak yatim – Asyraf

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata yayasan tersebut telah menjana pendapatan tahunan sebanyak RM1.034 bilion melalui perniagaan anak syarikatnya. - Foto TRP/Adib Hakim

Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) menggunakan wang yang dihasilkan sendiri untuk membiayai perjalanan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom ke Amerika Syarikat (AS), bukan wang yang diguna dari anak-anak yatim. 

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata yayasan tersebut telah menjana pendapatan tahunan sebanyak RM1.034 bilion melalui perniagaan anak syarikatnya. 

Antara anak-anak syarikat adalah operasi Ar-Rahnu yang sehingga 2015 telah menjana RM83 juta.
“YaPEIM membuat keuntungan sendiri, kita tidak menggunakan wang yang dimaksudkan untuk anak-anak yatim atau golongan miskin. 

“Tuduhan bahawa wang anak-anak yatim ‘telah digunakan adalah fitnah,” kata Asyraf merujuk kepada dua invois yang didedah kepada media oleh National Oversight & Whistleblowers (NOW), minggu lalu.

Asyraf berkata demikan di hadapan barisan ahli Parlimen di sidang Dewan Rakyat, semalam. 

Invois tersebut menyenaraikan pembayaran yang dibuat bagi perjalanan Jamil, isterinya, dan rombongan yang didakwa terlibat dalam program Mid West Game, yang dianjurkan oleh agensi-agensi kebangsaan dengan kerjasama dengan Pendidikan Malaysia (EM) Amerika Syarikat dan Chicago.

“Walaupun jika anda banding dengan RM1.034 bilion, RM410,000 yang digunakan untuk perjalanan ke Amerika Syarikat hanya 0.063 peratus,” katanya. 

Menurut Asyraf, keputusan mengenai siapa YaPEIM mahu membawa bersama dalam perjalanan dan berapa banyak yang mereka mahu membayar untuk itu bergantung kepada lembaga pemegang amanah, yang mempunyai kuasa penuh ke atas yayasan itu.

Kuasa penuh ini juga termasuk menentukan berapa banyak elaun yang diterima bagi jawatan eksekutif.


Isnin lalu, Pengarah NOW, Akmal Nasir mendakwa YaPEIM membelanjakan lagi wang berjumlah RM290,000 di Paris untuk penganjuran kursus perkahwinan yang mana ianya dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

sumber : therakyatpost.com/


No comments: