Saturday 28 November 2015

Video pelajar diikat dan dibuli di UPNM jadi viral


KUALA LUMPUR, 28 November

Video mengenai seorang lelaki yang diganggu dan dibuli oleh beberapa individu menjadi viral dalam media sosial terutama laman Facebook. 

Video berdurasi selama seminit yang dikongsi di laman Facebook Wartawan Jalanan dipercayai dirakamkan di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), yang sepatutnya hanya membabitkan pelajar di institusi pengajian tinggi terbabit. 

Klip video itu menunjukkan mangsa, berpakaian kemeja putih dengan tangannya diletakkan di belakang badan, berulang kali ditampar dan ditumbuk pada tubuh dan muka mangsa oleh beberapa individu di tempat kejadian. 

Dapat dilihat di dalam video, mangsa yang diikat dengan rantai di lehernya, diseret oleh salah seorang pembulinya. 

“Dah macam anjing… binatang dah… Tercekik anak orang tu,” kedengaran perbualan antara dua lelaki yang dipercayai dirakamkan dalam insiden itu. 

Pada masa sama, dua lelaki lain yang berpakaian kemeja putih merangkak menggunakan perut mereka, pada saat-saat akhir rakaman video itu, dipercayai juga dibuli. 

Insiden dikatakan sebagai sebahagian daripada pelajar didera dengan pelajar senior mengganggu dan membuli mereka yang baru. 

Klip video itu mendapat kritikan pengguna internet yang terkejut dengan tingkah laku beramai-ramai itu. 

Pengguna Facebook, Norhasrizatun Nani meluahkan rasa terkejutnya terhadap tindakan keganasan dan mengkritik mereka yang merakamkan video itu yang disifatkan hanya mengabaikan dan menjadi penonton. 

“Saya tak faham dengan orang zaman sekarang, merakam sesuatu tanpa membantu. Menyakitkan hati betul dengan pemikiran orang seperti ini.” 

Seorang lagi pengguna, Fakhrul Radzim said: “Saya tidak percaya kami boleh memperlakukan orang lain seperti itu. Menjijikkan!” 

“Tengok pada bahagian akhir video, pelajar terpaksa merangkak menggunakan perut. Penderaan ini teruk, ini mesti pelajar baru,” komen pengguna Facebook, Mohd Faizal Redzuan yang kemudian membuat kesimpulan bahawa tindakan buli itu adalah sebahagian daripada tindakan biasa yang dibuat di universiti itu. 

Video yang dimuat naik awal hari ini, meraih 1,800 views dan hampir 30 perkongsian.



KES BULI SEMAKIN BERLELUASA DI UNIVERSITI PERTAHANAN NASIONAL MALAYSIA .SAKSIKAN SENDIRI .
Posted by Wartawan jalanan on Saturday, 28 November 2015
Read more: therakyatpost.com/

No comments: