Tuesday 16 February 2016

1.5 Juta Pekerja Bangladesh Campur 7 Juta Pendatang Asing VS Rakyat Malaysia 30 Juta?


Bagi Berita Semasa sendiri saiz dan jumlah 1.5 pekerja Bangladesh yang bakal “berkampung” dan merebut sedikit sebanyak kekayaan Malaysia apabila dibandingkan dengan keadaan Malaysia adalah sesuatu yang luar biasa.

Sebagai kerajaan Malaysia yang telah diamanahkan perlulah mencari alasan yang terbaik bagaimana untuk membangunkan negara.

Mungkin mencari penyelesaian mudah seperti ini, dan kemudian menyalahkan orang lain atas dasar dan mekanisme yang dirangka oleh meraka yang berkuasa.

Belum campur lagi dengan lambakan pekerja asing berjumlah 2 juta hari ini. Bertambah teruk lagi lambakan pendatang tanpa asing PATI terus bermaharajalela di bumi Malaysia kita ini.

Mungkin menteri boleh bertanya kepada kalangan majoriti rakyat Malaysia yang beratur panjang setiap awal pagi menunggang motosikal di tambak Johor, untuk bekerja di Singapore. Apa agaknya kerja mereka di sana? Jurutera? Majistret? Doktor? Profesion tinggi?

Sekarang ini dilaporkan seramai 7 juta pendatang izin dan tanpa izin di Malaysia, iaitu hampir 1/4 daripada jumlah penduduk Malaysia.

Malaysia Sudah Bersedia Dengan Tambahan 1.5 Pendatang Asing?

  1. Dari segi keselamatan, cukupkah tentera dan polis mengawal pendatang-pendatang ini?
  2. Disegi ekonomi, apa untungnya bawa masuk pendatang ramai-ramai seperti ini? Berbillion dibawa keluar Malaysia, bukannya mereka mahu berbelanja lebih di sini pun. Kebanyakan dipulang dan dihantar duit ke kampung halaman masing-masing.
  3. Dahulu pernah kedengaran cadangan untuk gunapakai “skilled workers”. Akhirnya, pendatang unskilled juga yang dibawa masuk.
P/S : Adakah kita mahu tunggu rumah anak bangsa kita dirompak, berlaku peningkatan jenayah di Malaysia dikalangan warga asing barulah kita mahu berfikir menggunakan akal yang waras tindakan terdahulu adalah satu kesilapan? - beritasemasa.com.my/

No comments: