Saturday 23 January 2016

Memalukan!!! Umat Islam Di Hina di Batu Caves..??

Walaupun pengeboman di Jakarta Indonesia baru-baru ini telah disahkan dilakukan oleh pelampau IS, ia tak bermakna seluruh umat Islam harus disalahkan dan dianggap sebagai pengganas.

Inilah yang terjadi di Malaysia apabila satu laman sosial Facebook yang majoritinya digemari oleh kaum India, memuat naik sekeping gambar 4 lelaki berpakaian muslim di Batu Caves bersama kenyataan yang berbaur hasutan.

Pengendali laman berkenaan mempertikaikan kehadiran lelaki-lelaki berkenaan di pusat perlancongan tersebut sambil mempersoalkan adakah lelaki yang berpakaian muslim tersebut sudah mahu meninggalkan agama mereka (Islam).

Ini merupakan kenyataan yang sangat menjelikkan dan sangat perkauman yang ditunjukkan oleh pengendali laman berkenaan. Umum tahu bahawa Batu Caves merupakan antaa tempat perlancongan popular di Malaysia walaupun ianya menjadi tempat ibadat kaum India.

Sikap rasis pengendali laman sosial tersebut jelas menunjukkan sebilangan kaum India di negara ini juga beranggapan Umat Islam merupakan pengganas dan sangat berbahaya.

Didalam komen-komen di status berkenaan, terdapat sebilangan individu yang secara terang-terangan menganggap bahawa umat Islam berpotensi besar untuk melakukan kekacauan hinggakan ada yang menuduh mereka mahu mengebom Batu Caves.


Status-status yang menghasut serta mengancam ketenteraman negara seperti ini tidak harus dibiarkan lepas bebas sewenang-wenangnya. Pihak berkuasa haruslah mengambil tindakan tegas terhadap pihak terbabit agar rakyat terhindar dari sebarang hasutan yang mampu merosakkan perpaduan kaum. - Big B/Utaranews.com

No comments: